Pohjoismaisen verkkokaupan arvoksi on arvioitu 21,9 miljardia euroa, josta Suomen osuus on selvästi pienin 3,2 mrd (Ruotsi 8,5 mrd, Norja 5,1 mrd ja Tanska 5,1 mrd). Arvio pohjautuu pohjoismaalaisten kuluttajien arvioon kulutuksesta verkkokaupoissa vuoden 2016 aikana.
25 prosenttia kuluttajien verkko-ostoksista pohjoismaissa oli peräisin ulkomailta.
Luvut ovat peräisin PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa 2017 -julkaisusta.
Verkkokauppa Ruotsissa
Ruotsin PostNordilta verkkokauppa-asiantuntija Carin Blom otti kantaa myös ”Kiina-ilmiön” nousuun eli siihen, että kuluttajat tilaavat suoran Kiinasta ja Kaukoidästä.
– Viime vuosina Kiinasta ostaminen on kasvanut merkittävästi ruotsalaisten keskuudessa ja se tulee jatkumaan niin kauan kuin rahtimaksut ovat edullisia. Olememme nähneet myös vastatrendin, koska nuorempi sukupolvi on erittäin tietoinen kestävästä kehityksestä.
2016 Ruotsissa nousivat erityisesti elintarvike- ja apteekkialat.
Lisäksi Bolm odottaa huonekalujen ja kodinsisustustuotteiden myynnin kasvua. Hän näkee myös, että tärkeä kyky verkkokaupoille on mukautuminen, muuttuminen ja pysyminen relevanttina kuluttajan kannalta.
Verkkokauppa Tanskassa
Tanskassa kuluttajien vaatimukset tuotteiden toimituksille ovat olleet kasvussa samalla kun niiden koko ja paino on kasvanut merkittävästi.
Toimitukseen liittyvien lisäpalveluiden kysyntä on myös kasvanut, esimerkiksi laitteiden sisälle kanto ja asennus tai huonekalujen kokoaminen.
Tanskalaiset suosivat ostomainaan ulkomailta Saksaa, Isoa-Britanniaa ja Ruotsia.
Huomionarvoinen asia Tanskan ostajaprofiilissa on se, että eniten ostoksia tekevät 30-45 vuotiaat naiset.
– Ostamisen täytyy käydä helposti ja asiakkaalla tulee olla mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin ja milloin paketti toimitetaan, Tanskan PostNordin eCommerce & Logisticsin johtaja Carsten Dalbo Pedersen kommentoi.
Verkkokauppa Suomessa
Suomalaiset ovat edelleen innokkaimpia shoppailemaan ulkomaalaisista verkkokaupoista.
– Suomessa hinta ja valikoima ovat tärkeitä, mikä on yksi syy sille ,että monet hakeutuvat muunmaalaisiin verkkokauppohin. Kotimaisten verkkokauppojen ei katsota tyydyttävän kuluttajien tarpeita ja vaatimuksia samalla tavalla kuin ulkomaisten, joten monet ostavat mieluummin muista maista, Jouni Lamberg Suomen PostNordilta kommentoi.
Lamberg näkee erilaisten rakennussarjojen ja itse koottavien huonekalujen nousua Suomessa sekä muissa Pohjoismaissa. Kodintavaroiden lisäksi suomalaiset ostavat edelleen paljon vaatteita, elektroniikkaa ja urheilu- sekä ulkoilutuotteita.
Verkkokauppa Norjassa
Norjan verkkokauppaan oman mausteensa tuo tulli- ja arvonlisäveroasiat.
Norjalaiset ostavat paljon Yhdysvalloita ja Isosta-Britanniasta, mikä tekee selvää eroa muihin Pohjoismaihin.
Norjassa muiden maiden tapaan viihde-elektroniikka ja vaatteet ovat eniten ostettuja tuoteryhmiä. Lisäksi urheilu-, vapaa-aika- ja kauneustuotteiden myynti on kasvussa.
Lisäksi PostNord Norjan eCommerce -kehitysjohtaja Kristin Anfindsen näkee nousua elintarvikkeiden ja apteekkituotteiden myynnissä.
– Kaikille kuluttajille on yhteistä, että he haluavat valita toimitustavan jokaiselle ostamalleen tuotteelle mieluummin kuin esimerkiksi aina noutaa paketin asiamieheltä. Jos ostoskorissa on sukkia, ne halutaan kotiin toimitettuna, mutta jos ostos on tabletti, sille halutaan turvallisempi toimitus, jolloin nouto asiamieheltä käy, Kristin Anfindsen kertoo.