5 vinkkiä hiljaisten kuukausien hyödyntämiseen verkkokauppiaana

Jos verkkokauppasi elää sesongeista (toivottavasti ei täysin), on tärkeää hyödyntää hiljaiset kuukaudet ja pyrkiä virittämään kauppa sekä prosessit kuntoon näinä aikoina, jotta sesongissa ei menisi puurot ja vellit sekaisin.

Usein verkkokaupoilla kehityspanostukset painottuu loppuvuoteen, jolloin useimmilla yrityksillä on ”kassassa löysää” rahaa – vaikka oikeampi aika kehitystöille olisi nimenomaan alkuvuoden hiljaiset kuukaudet.

Sesongissa resurssien suuntaaminen kaupan kehitysprojekteihin on mielestäni tyhmää, jos bisnes elää yhtään joulun sesongista. Tällöin tulisi painaa 110% lasissa, jotta kauppa käy ja euroja kertyy.

Suunnittele tulevan vuoden isot kampanjat

Pohdi ja kirjoita Exceliin, paperille tai muuten auki tulevan vuoden isot kampanjat ja markkinointitoimenpiteet, jotka aiot toteuttaa.

Suosittuja kampanja-aikoja verkkokaupoissa ovat mm. Ystävänpäivä, koulujen loppu + valmistujaiset, lomakauden alku (Juhannus), koulujen alku (back to school), Black Friday, Joulu ja välipäivät.

Käy myös läpi edellisen vuoden kampanjat ja markkinoinnit sekä niiden tuotto suhteessa kuluihin.

Analysoi edellisen vuoden numerot

Tutustu edellisen vuoden lukuihin kirjanpidon ja analytiikan kautta. Missä onnistuttiin? Missä epäonnistuttiin? Onko kävijämäärät kasvanut? Onko keskiostos kasvanut? Mikä on palaavien asiakkaiden osuus? Mistä kanavista myynti tuli? Paljonko markkinointiin paloi rahaa? Mitä jäi viivan alle? Mitkä olivat kannattavimmat kuukaudet? Mitkä olivat parhaat kampanjat?

Selaa kauppa läpi

Käy lukemassa ja tutustumassa kauppaan asiakkaan näkökulmasta. Onko sisältösivut, kuten toimitusehdot, tietoa meistä, maksutapojen kuvaukset ja toimitustapojen kuvaukset kunnossa? Onko kaikki tieto paikkansa pitävää ja fiksusti jäsenneltyä? Toimiiko ostoprosessi loogisesti ja onko ostaminen selkeää? Toimiiko kauppa mobiilissa ja tableteilla fiksusti?

Onko valikoima ajantasalla?

Onko kaupassa kaikki siihen liittyvät tuotteet, joita tavarantoimittajiltasi saat? Onko tuoteryhmät fiksut ja kaikki tuotteet asiakkaan helposti löydettävissä? Voisitko löytää jonkin uuden tavarantoimittajan tai tuoteryhmän myyntiin?

Missä onnistuttiin ja missä epäonnistuttiin?

Listaa ylös vähintään 5 eri asiaa, joissa onnistuitte ja 5 missä epäonnistuitte vuonna 2018. Mieti esimerkiksi tuotteiden toimitusnopeutta, asiakaspalvelun laatua, pakkausnopeutta, kuljetusvaurioiden määrää, mainonnan tuottoa, uutiskirjelistan kasvatusta…

Menestystä vuodelle 2019! Itsellä on suhteellisen kovat tavoitteet asetettuna kuluvalle vuodelle ja nyt on aika kääriä hihat sekä suunnata näiden tavoitteiden kimppuun.

PS. Kirjalliset, aikataulutetut tavoitteet yleensä ruoskivat kovempaan tulokseen – kannattaa kokeilla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *