Miksi jokaisen myyntityöstä kiinnostuneen tulisi olla verkkokauppias joskus?

Verkkokaupan perustaminen ja pyörittäminen mahdollistaa myyntikanavan rakentamisen niin, että myyntiä ja tulosta kertyy silloinkin kun ei itse aktiivisesti tee mitään.

Kivijalkakaupassa yrittäjä on sidottu tiettyyn paikkaan tiettyinä kellonaikoina, verkkokauppias puolestaan voi halutessaan (ja toki mahdollisuuksien) rajoissa hoitaa asiakaspalvelua sekä myyntiä vaikka Hawajin aurinkorannoilta.

Jos varastotoiminnot on ulkoistettu, voi koko verkkokauppabisnestä hoitaa hyvin paljon aika- ja paikkariippumattomasti.

Verkkokauppa (voi olla) digimarkkinoinnin yliopisto

Vakavissaan ja tosissaan verkkokaupan ottava yrittäjä pääsee yleensä kaupan markkinointia suorittaessa käymään läpi ”digimarkkinoinnin yliopiston” pyrkiessään saamaan kaupan mahdollisimman hyvin näkyviin sekä tuottamaan.

Polttamalla verkkokaupan varastoon 10 000 euroa, markkinointiin 1000 euroa ja lopettamalla kuukauden jälkeen, olet todennäköisesti oppinut ainoastaan, että ei enää koskaan verkkokauppaa ja/tai yrittäjyyttä, jonka jälkeen koitat päästä varastotavaroista eroon myymällä ne Facebookin kirppisryhmissä tai paikallisilla kirpputoreilla.

Jos puolestaan käännät summat toisinpäin heti alusta alkaen ja teet digimarkkinointia suunnitelmallisesti kokeillen ja testaten, hankit itsellesi hyvin arvokasta kokemusta digimarkkinoinnin parista sekä verkkokaupan pyörittämisestä.

Kun saat myyntiä aikaan omaan verkkokauppaasi vaikka hakusanamainonnan kautta, analysoit mitä olet tehnyt oikein ja mitä väärin matkan varrella, pystyt jalostamaan tekemistäsi seuraavan kampanjan tai kokeilun kohdalla oikeampaan suuntaan.

Kun olet tehnyt rakentanut esimerkiksi 50 AdWords-kampanjaa uudestaan ja uudestaan, aina entistä tutkien ja parantaen niin todennäköisesti osaat jo rakentaa perustason toimivaa AdWords-mainontaaa.

Rahaahan tähän todennäköisesti on palanut satoja euroja, mutta kun et ajattele lyhyen tähtäimen tuottoja, pystyt kehittämään markkinointiosaamisen, jolla saat verkkokauppaasi myyntiä tehokkaasti.

Sijoita opiskeluun, uskalla hävitä rahaa

Liian usein verkkokauppias on intoa täynnä avatessaan kauppaa ja unelmat valtaisista myynneistä on korkealla, kun kaupan avaa, alkaa rahaa tulla sisään ovista ja ikkunoista.

Karu totuus paljastuu kuukauden – kahden kulututtua kaupan avaamisesta, kun myyntiä ei ole tullut kuin serkun kummitädin kaiman naapurinmummon puhelintilauksen kautta.

Useimmiten syy löytyy siitä, ettei verkkokauppaa ole markkinoitu tai se on markkinoitu täysin väärissä mediosisa tai kohderyhmille.

Jos suunnittelet tuotteisiin sijoittamista 5000 euron edestä, budjetoi markkinointiin 10 000 euroa.

Älä ajattele markkinointiin palaneita euroja kulueränä, vaan pyri tekemään niistä investointi vähintään itseesi opiskelun kautta.

Tutki, kokeile, analysoi ja opiskele.

Missä tein virheen? Kannattaisiko kokeilla tätä? Mistä myynnit nyt tulevat? Miten voisin kokeilla tätä uutta juttua? Jos laitan lisää rahaa tähän markkinointikanavaan, tuoko se lisää myyntiä? Voinko hankkia myyntiä täysin tulospohjaisesti mainostajilta? Mistä tavoitan asiakkaani parhaiten?

Jokainen menestyvä verkkokauppias on hävinnyt alkuun rahaa, useimmat suhteellisen paljon rahaa, mutta kun toimiva resepti on löytynyt, on liiketoiminnan skaalaaminen ja jopa moninkertaistaminen helpompaa verkossa kuin kivijalassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *