Verkkokauppias, estääkö suomalainen sisu kasvun?

Yrittäjäsanomien 05/2017 pienituloisista yksinyrittäjistä kertovassa artikkelissa sivuttiin yksinyrittäjien kasvuhalua. Aihe on mielenkiintoinen ja se koskettaa myös monia niin yksinyrittäviä verkkokauppiaita, kuin pieniä ja keskisuuria verkkokauppoja, joilla olisi halua ja edellytykset kasvuun, mutta jokin jarruttaa.

Jarrun syitä voi olla monia kassan kuivuudesta henkilöresurssien ja tietotaidon puutteeseen. Kasvuhaluiset ja kasvuun potentiaaliset verkkokaupat kompastuvat kuitenkin liian usein samaan kiveen; kaikki pitäisi pystyä tekemään itse, tai vähintäänkin oman katon alla ilman ulkopuolista apua. Ja jos neuvoa tarvitaan, uskotaan mieluiten naapurin Perttiä tai tutun mainostoimiston Pirkkoa, sillä kyllä ennalta tutut ihmiset tietävät parhaiten.

Suomalainen sisu kasvun esteenä

Yksinyrittäjien kasvuhalukkuus vuosina 2013 ja 2016. Lähde: Yrittäjien tulot -selvitys, Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen ja Suomen Yrittäjien Yksinyrittäjäkysely 2016

Me suomalaiset olemme sisukasta kansaa. Puurretaan niska limassa ja hampaat irvessä läpi sementin, yksin mieluiten, sillä mitäpä sitä nyt apua muilta pyytämään. Tehdään kaikki itse, vaikka aika ja oma osaaminen eivät meinaakkan riittää. Mutta eihän sitä nyt tietenkään kenellekkään myönnetä. Omat asiat ovat omia asioita, mitäpä niitä ulkopuolisille levittelemään.

Mitä kasvuun tulee, kasvu kyllä kiinnostaa, jos siihen löytyisi jostakin aikaa, rahaa ja resursseja. Itseltä tai oman yrityksen sisältä.

Kasvu ei kuitenkaan toteudu itsekseen, vaan kasvuun täytyy panostaa. Kipupisteiden ja ylitettävien esteiden tunnistaminen on jo harppaus eteenpäin. Ja toteaminen, ettei kaikkeen pysty eikä edes tarvitse pystyä yksin.

”Moni suostuisi kasvuun vaan ei kasvukipuihin.”— Anonyymi

Kasvu tarvitsee matkakumppaniksi avoimen asenteen ja ympärille samalla asenteella varustettuja osaajia. Osaajia kyllä löytyy, kun ymmärtää etsiä.

Kasvua hakemassa, yhdessä

Kuten artikkelin yksinyrittäjillä, myös verkkokaupoilla kasvukeinot pyörivät samojen keinojen ympärillä. Uudet asiakkaat ja markkinat, uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen, sekä kumppanit ja verkostoituminen ovat usein ne tärkeimmät kasvukeinot. Joskus matkaan täytyy kuitenkin lähteä aivan alusta, turhien kuluerien karsimisesta, perusprosessien hiomisesta ja päivittäisten toimintojen parantamisesta tehokkaammiksi.

Kuinka moni verkkokauppias voi käsi sydämmellä sanoa, että koko paletti verkkokaupan päivittäistoiminnoista, kehittämisestä ja kasvukeinoista on täysin omassa hallinnassa?

Verkkokaupan kasvu vaatii panostamista moneen eri osa-alueeseen. Parhaat tulokset syntyvät kiistatta silloin, kun jokainen keskittää oman osaamisensa niille osa-alueille, joilla oma tieto ja taito on vahvimmillaan. Kaikkea ei tarvitse pystyä tekemään itse.

Unohdetaan hampaat irvessä yksin puurtaminen hetkeksi. Otetaan tilalle mielikuva, jossa asiat etenevät jouhevasti yhdessä tehden. Jokainen keskittyy omiin vahvuuksiinsa ja tulosta syntyy. Mukava mielikuva, eikö totta?

 

Verkkokauppa kasvuun kehityskumppanin avulla

Lähde: Yrittäjien tulot -selvitys, Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen ja Suomen Yrittäjien Yksinyrittäjäkysely 2016

Ellei verkkokaupalla ole mahdollisuutta palkata osaajia oman katon alle tai se ei ole muutoin järkevin ja kustannustehokkain ratkaisu, on kehityskumppani varteenotettava vaihtoehto.

Kehityskumppani näkee ulkopuolisen silmin verkkokaupan kehitys- ja kasvumahdollisuudet usein monimuotoisemmin. Kun kokemusta eri alalla toimivien verkkokauppojen kasvuhaasteista ja niiden voittamisesta on ehtinyt jo kertyä, on työkalupakki, tieto ja taito jo valmiina. Tuloksiin ja kasvun tielle päästään nopeammin.

Jos kehityskumppanin mukaan ottaminen kariutuu kustannussyihin, taitava kehityskumppani näkee nopeasti kuinka saada verkkokaupan turhat kustannukset kuriin ja vapauttaa tätä kautta lisäresursseja kehittämistyöhön.

Myös suomalainen sisu pääsee parhaiten oikeuksiinsa, kun alansa parhaat sisupussit kerääntyvät yhteen ja yhdistävät voimansa. Olipa kyseessä uusien markkinoiden ja asiakkaiden tavoittaminen, päivittäisten toimintojen hiominen, kehitystyö, turhien kulusyöppöjen tai muiden kasvuesteiden tunnistaminen, ammattitaitoinen kehityskumppani keskittää oman osaamisensa yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.

Lopuksi lainaan vielä Sokratesta, joka oivalsi missä muutoksen ja kasvun siemen piilee:

Sinulla voi olla tottumuksia, jotka heikentävät sinua. Muutoksen salaisuus on keskittää kaikki voimasi, mutta ei vanhan vastustamiseen, vaan uuden rakentamiseen.— Sokrates

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *