11.11 eli Single’s Day (Sinkkujen päivä) laukaisi Kiinassa miekkojen kalistelun verkkokaupan hallitsijan roolista, kun kaksi Kiinan verkkokauppajättiläistä, Alibaba ja JD.com julkaisivat päivän myyntinsä.
Perinteisesti Alibabaa on pidetty Kiinassa jättiläisenä, mutta JD.com on ottanut jättiharppauksin jättiläistä kiinni.
Total transaction volume on JD for the #SinglesDay period: RMB 127.1 billion $JD #China #ecommerce pic.twitter.com/j1HKuXbqsB
— JD.com (@JD_Corporate) November 11, 2017
Suomen kauppajätti jää vuosimyynnillään varjoon
Alibaba ilmoitti myyneensä ennätyksellisen 25,3 miljardin dollarin edestä Singles Dayna, siis yli miljardin tunnissa.
JD.com raportoi myyneensä 17,6 miljardin dollarin edestä, jota voidaan pitää ainakin meidän leveysasteilla yllätyksenä JD:n ollessa tuntemattomampi tekijä länsimaiden silmissä.
By 11:15AM on #SinglesDay the JD Logistics team already fulfilled more orders than during the whole day last year. $JD #ecommerce #china pic.twitter.com/1xK0ndNWG0
— JD.com (@JD_Corporate) November 11, 2017
Kaksi yritystä myi yhdessä päivässä yli neljä kertaa niin paljon kuin Kesko myy Suomessa vuodessa. Tämä antaa hieman kuvaa Kaukoidän ja maailman verkkokauppamarkkinoiden koosta.
Sinkkujen päivän myynnin takana hintakeinottelua
Jo viime vuonna kirjoitin Singles Day’n takana olevasta hintakeinottelusta, jolla kauppiaat keräävät enemmän myyntiä yhdelle päivälle.
Toki kaikki kauppiaista eivät tätä harrasta ja antaavat aidosti alennusta normaalihinnastaan, mutta valitettavasti AliExpressiä viime viikolla selanneena on pääpaino periaatteella nostetaan hintoja ennen kampanjapäivää.