Verkkokauppaohjelmiston vaihtaminen

Erityisesti aloitteleva verkkokauppias valitsee verkkokauppaohjelmiston sokkona siinä mielessä ettei todellinen tarve, käyttötapa ja vaatimukset varmasti ole vielä täysin selvänä.

Verkkokauppaohjelmistojen ominaisuuslistaukset ovat paikka aloittaa ohjelmistovertailu, mutta vasta konkreettinen, käytännönkokeilu osoittaa mikä ohjelmistoista tuntuu omalle ja sopivalle omaan käyttöön.

Pelkkä ominaisuuksien vertailtu ohjelmistotalojen listoista ei anna todellista kuvaa ohjelmiston käytettävyydestä tai laadusta.

Useimmiten ohjelmat, jotka listaavat eniten ominaisuuksia markkinointimateriaaleissa ja esitteissä, ovat käytettävyydeltään kömpelöitä tai kehnoja. Ominaisuuksilla ei hirveästi tee jos niiden käytettävyys on tervanjuontia niin kauppiaalle kuin asiakkaalle.

Miksi vaihtaa verkkokauppa-alustaa?

Yleisin syy ohjelmiston vaihtamiseksi on ettei nykyinen ohjelmisto vastaa enää nykyhetken tarpeita.

Jossain tapauksissa yksittäiset ominaisuudet tai integraatiot ovat myös syy vaihtaa verkkokauppaohjelmistoa, mutta tällöin näen sen enemmän järjestelmätoimittajan haluttomuutena palvella asiakasta. Rahalla (yleensä) saa ja hevosella pääsee.

Maailmalla ja Suomessakin on myynnissä lukuisia verkkokauppaohjelmistoja, joiden kehitys on loppumassa tai jo loppunut. Taustalla voi olla vanhentunut teknologia tai yksinkertaisesti ohjelmistotalon strategian muuttuminen.

Verkkokauppapalvelua tai -ohjelmistoa tuottava yritys voi myös päätyä konkurssiin, yleensä kannattamattomuuden ja velkaisuuden vuoksi. Kannattaa tarkistaa ainakin ohjelmistoa valitessa taustayhtiöiden taloudellisia tunnuslukuja.

Mitä verkkokauppaohjelmiston vaihtamisessa tulee huomioida?

Jos tiedon siirto vanhasta järjestelmästä uuteen on hankalaa tai mahdotonta, kannattaa siirtoon varata riittävästi aikaa ja tehdä suunnitelmat hyvin. Listasin olennaisimmat, yleisimmin siirrettävät asiat:

  1. Tuotteiden siirtäminen. Kun tuotesisältöihin on panostettu, tulisi tiedot saada siirtymään vähintään yhtä kattavina ja samassa muodossa kuin ne jo ovat click this.
  2. Sisältöjen siirto. Hakukoneet rakastavat sisältöjä ja jos tuhoat ne, todennäköisesti tuhoat kaupan hakukonenäkyvyyden.
  3. Uudelleenohjaukset. Asia, joka liian monesti unohtuu siirtoa tehdessä. Verkkokauppa-alustaa vaihdetaan ja ihmetellään kuinka myynti romahtaa vaikka kauppa on muuten täysin identtisesti ulkoasun ja sisältöjen osalta saatu tuotua uudelle alustalle. Hakukoneet eivät osaa yhdistää uutta ja vanhaa sisältöä eri osoitteista, jos niille ei syötetä uudelleenohjauksia valmiiksi. Jos et tiedä mitä tämä tarkoittaa, käänny asiantuntevan tahon puoleen ennen siirtoa.

  4. Tilausten siirto. Tilausten siirto on yleensä hankalin osa eri järjestelmien välillä. Jos tilaukset saa järkevin kustannuksin siirrettyä, ne kannattaa siirtää helpottamaan asiakaspalvelun työtä jatkossa. Jos kulurakenne siirrosta kasvaa kovin korkeaksi, en näe tilausten siirtoa välttämättömäksi.
  5. Asiakastietojen siirto. Jos asiakkaiden olemassa olevat tunnukset voidaan siirtää järjestelmästä toiseen, on se erityisesti kanta-asiakkaiden kohdalla suotavaa. Siirron yhteydessä asiakkaiden salasanat on syytä nollata ja tiedoittaa tämä myös asiakkaille asianmukaisesti. Salasanojen ei koskaan tulisi olla järjestelmässä selkokielisenä tietoturvan vuoksi.

Milloin vaihtaminen kannattaa?

Verkkokauppaohjelmistoa ei kannata vaihtaa liian kevyin perustein mm. hakukonenäkyvyyden vuoksi.

Lisäksi kanta-asiakkaat ovat tottuneet ostamaan kaupasta, jolloin alustan vaihtaminen voi johtaa käytettävyyden muuttumiseen merkittävästi ulkoasun ja esimerkiksi kassan osalta.

Jos ohjelmistossa on päivittäistä toimimista haittaavia tai rajoittavia asioita, jotka esimerkiksi työllistävät merkittävästi lisää, eikä ohjelmistotoimittajalla ole näköpiirissä ratkaisua ongelmiin, kannattaa alustan vaihtamista harkita.

Ohjelmiston vaihtamiseen kannattaa varata riittävästi aikaa ja työpanosta, jotta siirto onnistuu kivuttomasti. Siirron aikaan esimerkiksi uusien tuotteiden lisäämistä kannattaa välttää.

 

Seuraavassa artikkelissa käsittelen kassajärjestelmää ja verkkokauppaa yhteen liitettynä.

Artikkelia on kommentoitu

1 kerran

  1. Pingback: Verkkokauppaohjelmiston vaihtajan muistilista | Verkkokauppiaaksi.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *