Verkkokauppa ja sukupolvien välinen kuilu

Euroopassa ja muualla maailmassa verkkokaupasta on mahdollista tilata kaikkea maan ja taivaan väliltä. Verkkokaupoista on saatavilla kaikki päivittäisessä elämisessä tarvittavat asiat sekä paljon muuta.

Mistä johtuu, että Suomessa verkkokauppojen valikoimien suhteen tullaan pahasti perässä? Onko esimerkiks ruuan verkkokaupan jarruna suuri byrokratia?

 

Jos paikallinen kauppias haluaisi tarjota kuljetuspalvelua lähialueilleen, on hänen hoidettava kuljetukset hyväksytyissä kylmäkuljetustiloissa. Kesällä kylmäkuljetus on toki tärkeää huomioida varsinkin pitemmillä matkoilla. Mutta moniko oikeasti pakkaa kaikki ostoksensa oikeaoppisesti kylmälaukkuun tai vastaavaan esimerkiksi 5 kilometrin matkan takia?

Ruuan verkkokauppaa on Suomessa testattu lähinnä Etelä-Suomessa, varmastikkin painavana seikkana volyymin tarve.

En tiedä miten esimerkiksi Keskoon linkittyvien pienten K-markettien tietojärjestelmät liikuttaisivat tietoa verkkokauppasovellukseen?

Itseäni kiehtoisi vähintään ajatus mahdollisuudesta tilata ostokset noutovalmiiksi kauppaan. Vai houkutteleeko näin Joulun alla perjantai-iltana lähteä kauppaan – siellä kun on muutama muukin…?

Vielä itseäni nuorempi sukupolvi on täysin diginatiiveja, he somettavat, facettavat, twiittaavat, tinderöivät ja instaavat enemmän kuin ikinä aiemmin.

Onko päättävä sukupolvi hidaste verkkokaupalle?

Suomessa lukuisissa yrityksissä suurten ikäluokkien edustajat ovat yritysten pääomistajina tai päättäjinä muuten.

Ovatko nämä vanhemmat henkilöt jarruja verkkokaupan yleistymiselle? Pelätäänkö verkkokauppaan lähtemistä?

Muistan muutaman vuoden takaa kuinka yrittäjille oli mahdoton ajatus laittaa hintojaan verkkoon näkyviin. Itse aloitan useimmiten ostoprosessin tutkimalla verkosta hintoja ja tarjontaa.

Yleensä kaupan on kotiuttanut se, joka kertoo tuotteen saatavuuden verkossa selkeästi. Hinta ei lähellekkään aina ratkaise, saatavuus ja helppous enemmänkin – erityisesti silloin kun tarve on suuri.

En myöskään välitä tehdä soittokierrosta kaikkiin paikallisiin liikkeisiin jonkun tuotteen perässä, mielummin tarkistan tilanteen yrityksen verkkosivuilta tai -kaupasta.

Keskustellessa yrittäjien kanssa on moni sanonut, että kyllähän se verkkokauppa on tätä päivää, mutta jostain syystä sitä ei yrityksiltä löydy. Uskoisin syyn löytyvän siitä ettei yrityksestä löydy osaamista asian tiimoilta.

Pelätäänkö byrokratiaa – johon en itse ole kovinkaan monesti kyllä törmännyt verkkokauppiaana toimiessa, suurin osa asioista on hyvinkin maalaisjärjellä ajateltavissa ja hyvän asiakaskokemuksen kannalta helppoja ja edullisia toteuttaa.

Miltä kuulostaisi verkkokauppa, jossa itse voisit keskittyä tuotteiden hankkimiseen, pakkaamiseen ja tilausten toimittamiseen?

Verkkokaupasta vuosia kokemusta keränneet ammattilaiset hoitaisivat kaupan markkinoinnin ja kehittämisen?

Jos kiinnostus heräsi niin soita 040 820 5088, viestitä Facebookissa, Twiittaa tai lähetä sähköpostia tommi@halkeama.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *