Joulusesonki, hetken huumaa vai panostus tulevaan?

Vuoden kiivain kaupankäynnin aika on nyt, kohokohta niin isoille kuin pienemmillekkin verkkokaupoille. Joulusesonki. Taloustilanteestamme huolimatta odotukset ovat korkealla verkkokaupan osalta tänäkin vuonna.

Itellan tutkimus kertoo, että yli puolet suomalaisista aikoo ostaa joululahjoja verkosta. PostNordin tiedote puolestaan kertoo pohjoismaalaisten ostaneen joulukuun alkuun mennessä joululahjoja verkosta jo lähes 500 miljoonalla eurolla. Ferratumin Joulubarometri paljastaa suomalaisten käyttävän jouluun keskimäärin 18 prosenttia kotilalouden kuukausituloista.

Verkkokauppa vetää joulusesonkina vahvasti ja raha liikkuu. Tämä tietää verkkokauppojen kassakoneille iloista kilinää ja tyytyväisiä verkkokauppiaita. Tämä tietää myös sitä, että mahdollisuuksia olisi vaikka millä mitalla lisää ja enemmän, aivan käsiemme ulottuvilla. Kysymys kuuluukin hyödynnätkö joulusesonkia loppuvuoden tuloksen lisäksi muihin asioihin, joista on hyötyä pidemmällä tähtäimellä?

Joulusesonki tuo rahaa, jonka tuovat asiakkaat. Mutta mikä tuo asiakkaat juuri sinun kauppaasi? Se voi olla valikoima, hinta, nopeat toimitukset, suosittelut, tai vaikkapa asiakkaalle ennalta tuttu ostoympäristö. Joulusesongin tuoman kassavirran eteen on (toivottavasti) tehty töitä jo paljon ennen sesongin alkua.

Kuinka hyvin valmistauduit joulusesonkiin? Löydytkö helposti Googlesta? Kohtaako asiakkaiden tarpeet ja tarjonta? Onko asiointi verkkokaupassasi helppoa? Onko tuotteet esillä olon lisäksi myös saatavilla, entä ovatko ne myyviä? Tarjoatko riittävästi maksutapoja ja toimitusvaihtoehtoja? Pelaako toimitus, palautus ja vaihto ripeästi?

Onko asiakaspalvelusi kiireestä huolimatta tavoitettavissa? Löytyykö yleisimmin kysytyt kysymykset suoraan sivustolta? Entä yhteystietosi? Tavoittiko joulukampanjasi / -kalenterisi / -sisältösi asiakkaat tehokkaimmalla mahdollisella tavalla? Kerääthän kaiken saatavilla olevan infon talteen parantaaksesi ensi vuonna?

Muistitko hioa koko asiakaskokemus prosessin huippuunsa, jotta asiakkaat muistavat verkkokauppasi vielä joulun jälkeenkin?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *