Oletko valmis häviämään voittaaksesi?

Oletko valmis häviämään rahaa, tilauksia tai asiakkaita lyhyellä tähtäimellä voittaaksesi pitkällä tähtäimellä?

Verkkopalveluiden kehittämiseen paras tie on systemaattinen asioiden testaaminen ja kokeilu.

Testaamalla saadaan selville onko sivulle hyvä lisätä kuva söpöstä kissasta vai ei – lisääkö kuva myyntiä / haluttuja tuloksia vai ei.

Kun verkkokauppaa kehitetään järjestelmällisesti testaamalla uusia ominaisuuksia ja asioita, väistämättä tulee lukuisia huteja, testejä, jotka eivät kasvata verkkopalvelun tuottavuutta.

Mikä on tämän tiedon hinta? Oletko valmis sijoittamaan rahaa tietoon, joka kertoo ettet menettänytkään rahaa jos olisit tehnyt muutoksen suoraan?

Vuosien varrella on tullut nähtyä lukuisia epäonnistuneita uudistuksia, tänä vuonnakin on tullut ajettua testit, jotka kertoivat, että asiakkaan kolmannelta osapuolelta tilaama uusi ilme myi euromääräisesti puolet vähemmän kuin alkuperäinen versio. Minkälaiset vaikutukset tällaisella on vuositasolla?

Verkkopalvelun testaaminen erityisesti pienemmällä kävijävolyymilla on helposti aikaa vievää, jotta saadaan tilastollisesti päteviä tuloksia. Se, että testataan 200 kävijää ei riitä antamaan vielä tietoa siitä, toimiiko jokin asia oikeasti.

Otosten tulee olla riittävän suuria kävijämääriltään sekä mieluiten sesonkitasattuja.

Esimerkkinä heitettäköön yksi pahimpia virheitä, lyhyt testausaika kesken kuumimman sesongin kun asiakkailla on 130% ostomoodi päällä.

Erinomaisia työkaluja verkkokaupan tai -palvelun testaamiseen ovat mm. Google Website Optimizer tai Visual Website Optimizer, jota itse käytän. Jos haluat tietää miten kävijät kaupassasi toimivat, suosittelen tutustumaan Inspectletiin.

Jos taas tuntuu ettei oma aika ja mielenkiinto riitä testien virittelyyn, nappaa minulle sähköpostia, soita tai kolauta viestillä vaikka Twitterissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *