Kuva lainattu Marika Kakolta (http://instagram.com/p/uIWTyXNQeh/)

Mihin lukuisat verkkokaupat kaatuvat?

Kuvasta krediitit Marika Kakolle (http://instagram.com/p/uIWTyXNQeh/)

Monesti verkkokauppaa lähdetään rakentamaan innostuneesti harrastuksen pohjalta ja ajatellaan, että kun näitä tuotteita myy muutkin niin kyllähän minäkin niitä kaupaksi saan.

Valitettavan useasti verkkokaupan kohtaloksi koituu yksinkertaisesti se ettei myyntiä tule tarpeeksi kulujen kattamiseksi. Moni kauppias unohtaa alkuhuumassa, että markkinointiinkin tarvitsee varata rahaa.

Vuosien mittaan olen ollut rakentamassa lukuisia verkkokauppoja, tuotteet on ollut hyvät ja kauppias innokas asiansa eteen.

Todellisuus iskee oikeaa ja vasenta suoraa yhtäaikaa vasten kasvoja kuitenkin monesti muutaman viikon tai kuukauden jälkeen kun ihmetellään, että hetkinen, ei kauppa nyt käykkään.

Yleisimmin syy asiaa tutkittaessa on siinä ettei kaupassa yksinkertaisesti käy ihmisiä, jotka voisivat ostoksia tehdä.

Joko kauppiaan rakentama markkinointikampanja on mennyt syteen ja saveen tai sitä ei ole ollut olemassakaan.

Älä tuhlaa rahoja varastoon

Usein on tullut törmättyä myös tilanteeseen, jossa tuleva verkkokauppias on tilannut varastot täyteen tavaraa ennen kuin on suonut juurikaan ajatusta verkkokaupan markkinoinnille.

Ennen verkkokaupan perustamista tulee ehdottomasti suunnitella kaupan markkinointia mahdollisimman paljon sekä lukaista joku markkinointiaiheinen kirja, jos kokemusta markkinoinnista ei juurikaan ole.

Voin suositella esimerkiksi Jari Parantaisen Sissimarkkinointia tai varmasti Jarinkin ’muusana’ toimineen Jay Conrad Levinsonin Guerilla Marketingia.

Mitä valtaisa määrä tavaraa hyödyttää omassa varastossa, jos tavara ei liiku mihinkään?

Verkkokauppaan ei asiakkaat vahingossa eksy kuten kivijalkamyymälän kanssa voi käydä. Kivijalkamyymälä tavoittaa vähintään ohikulkijoita tai muuten uteliaita ihmisiä.

Toisaalta oletko koskaan nähnyt perinteistä kivijalkamyymälää, jota ei ole markkinoitu millään muotoa?

Minä en ole.. vähintään muutama lehti-ilmoitus paikallislehdissä on näkynyt. Muutaman satasen maksavan lehti-ilmoituksen hinnalla hankkii Googlesta tai Facebookista satoja kävijöitä verkkokauppaan.

Jos liikenne on kohdistettua niin todennäköisesti näistä kävijöistä vähintään muutamat päätyvät tilaamaan kaupastasi.

Kädet silmille ja pumpulia korviin

Eikö kauppa käy? Kävijäseurannan tiedoissa kävijä etsii toistaan, kulut juoksee ja myyntiä ei laukkaa.

Olisiko aika ottaa kädet silmiltä ja pumpulit korvista, kääriä hihat ja aloittaa joko markkinoinnin opiskelu ja toteutus tai ostaa palvelu ulkopuoliselta palveluntarjoajalta?

Edelleenkään ohikulkijat eivät eksy vahingossa verkkokauppaan, jos se ei näy hakukoneissa, muilla sivustoilla tai muutenkaan.

Aloita markkinoinnin toteutus ja opiskelu jo tänään. Tee joka päivä jotain uutta niin hiljalleen kassavirta alkaa varmasti kasvaa ja kehittyä.

Tutustu aluksi esimerkiksi hakukonemainontaan, hakukoneoptimointiin, tulospohjaiseen mainontaan ja sähköpostimarkkinointiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *