Reaaliaikaisen chat-asiakaspalvelun merkitys verkkokaupassa

Reaaliaikaisen chat-asiakaspalvelun merkitys korostuu entisestään sen yleistyttyä palvelukanavana. Reaaliaikaista palvelua tarjoavat verkossa niin suuremmat kuin pienemmätkin yritykset. Onkin ilahduttavaa huomata, kuinka palvelu on löytänyt tiensä myös suomalaisiin verkkokaupppoihin.

Suora kommunikointi asiakkaan kanssa on mahdollista esimerkiksi chat-palvelun, kuten Zopim Live Chatin avulla. Asiakkaat voivat keskustella reaaliajassa asiakaspalvelun kanssa ja asiakaspalvelu puolestaan luoda palvelutilanteen ennen sen varsinaista tarvetta.

Millainen onkaan sen pienen chat-ikkunan merkitys asiakkaalle sinun verkkokaupassasi?

Reaaliaikainen asiakaspalvelu mahdollistaa suoran, luontevan ja helpon palvelutilanteen, jossa asiakas saa nopeasti vastauksen mieltään askarruttavaan kysymykseensä. Kynnys yhteydenotolle madaltuu, kun asiakkaan ei tarvitse etsiä asiakaspalvelun yhteystietoja tai käytössä olevia palvelukanavia.

Hyvä, nopea ja suora palvelu parantaa asiakaskokemusta ja tuo tyytyväisempiä asiakkaita.

Heti saatavilla oleva asiakaspalvelu luo asiakkaalle mielikuvan oikeasta ihmisestä verkkokaupan takana. Chat antaa verkkokaupalle kasvot yhtä lailla kuin myyjä kivijalkakaupalle. Hyvällä palvelulla kasvot jäävät aina mieleen, niin myös verkkokaupan chat-palvelun luomat mielikuvakasvot.

Entä kuinka reaaliaikainen asiakaspalvelu vaikuttaakaan sinun liiketoimintaasi?

Chat-palvelun tarjoaminen vähentää sähköposti- ja puhelinliikennettä, sekä nopeuttaa asiakaspalvelua. Olipa asiakaspalvelijoita sitten yksi tai useampi, työskentely on joustavampaa ja tehokkaampaa chatin avulla. Voit olla asiakkaiden tavoitettavissa silloin kun itse haluat ja vastaamalla asiakkaan kysymykseen heti, yhteydenotot tulee varmasti hoidettua kerralla pois päiväjärjestyksestä.

Chat mahdollistaa myös niiden asikkaiden palvelun, jotka eivät välttämättä muuten ottaisi yhteyttä. Chatin avulla voit saada kontaktin asiakkaaseen omasta aloitteestasi, ilman asiakkaan yhteydenottotarvetta. Reaaliaikaisella läsnäolollasi voit tarjota asiakkaalle apua aivan samalla tavalla kuin myyjä kivijalkakaupassa.

Tyytyväiset asiakkaat asioivat verkkokaupassasi uudelleen ja suosittelevat sinua mahdollisesti myös toisille. Tämä taas tarkoittaa lisää kassavirtaa, jolloin molemminpuolinen tyytyväisyys ja hyöty on taattu.

Reaaliaikainen palvelutilanne voi parhaimmillaan estää asiakkaan siirtymistä kilpailijan sivustolle ja vaikuttaa oleellisesti asiakkaan ostopäätökseen. Kun sinulla on mahdollisuus estää asiakkaan turha harhailu sivustolla ja opastaa hänet oikeaan paikkaan, voi sivustolla vierailijasta tulla vierailijan sijaan potentiaalinen asiakas. Palvelutilanteen syntyminen edesauttaa asiakkaan ostopäätöstä ja sinulla on mahdollisuus saada myös lisäkauppaa.

Reaaliaikainen palvelutilanne on lähestulkoon yhtä suoraa ja henkilökohtaista kuin kasvokkain tapahtuva palvelutilanne. Chat-palvelu mahdollistaa henkilökohtaisuuden monin tavoin, kuten vaikkapa kuvalla. Kommunikointi on usein vapaamuotoisempaa ja turhat jaarittelut jäävät vähemmälle.

Reaaliaikaisen asiakaspalvelun hyödyt:

  • Nopea ja vapaamuotoinen viestintäkanava
  • Oiva keino nostaa asiakaskokemusta
  • Antaa kasvot verkkokaupallesi
  • Vähentää asiakaspalveluun kohdistuvaa kuormitusta
  • Luo väylän myös muuten tavoittamattomien asiakkaiden luo
  • Mahdollisuus tehdä vierailijoista asiakkaita
Artikkelia on kommentoitu

1 kerran

  1. Hyvä kirjoitus! Nykyään harva yritys jättää verkkosivunsa ilman minkään muotoista chat-palvelua. Esimerkkiä kannattaa ottaa esimerkiksi Suomen Digimenestyjät 2017 -tutkimukseen valituista yrityksistä. Niistä lähes puolella oli chat-palvelu käytössä. Yrityksen koosta ja rakenteesta riippuu, onko chat-palvelu kannattavaa tehdä talon sisällä, vai pitäisikö se ulkoistaa.

    Kommentoija on on chat-palvelua tarjoavan Finnchat Oy:n palveluksessa.

    Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *