5 verkkokaupan luottamustekijää

Mille luotettava verkkokauppa näyttää? Kuinka luottamus asiakkaan suuntaan rakennetaan?

Asiakkaiden luottamus tai epäluottamus verkkokauppaa kohtaan syntyy yleensä hyvin nopeasti.

Millainen verkkokauppa on luotettava?

1. Yhteystiedot ovat selkeästi esillä

Vähintään sähköpostiosoite, mieluiten myös puhelinnumero.

Sähköpostiosoitteen tulisi olla verkkokaupan oma esimerkiksi verkkokauppa@yritys.fi tai asiakaspalvelu@verkkokauppasi.fi muodossa. Ei jyka82@hotmail.com tai saaruskak@gmail.com.

Jos et halua henkilökohtaista puhelinnumeroasi verkkokauppaan, suosittelen hankkimaan puhelimen joka mahdollistaa kaksi eri liittymää tai vaihtoehtoisesti uudelleen ohjaavan ”nettinumeron” esimerkiksi Twilion kautta.

2. Sisällöt ovat hyvin kirjoitettuja

Jos myyt Suomeen, tulisi verkkokauppasi tekstien olla hyvää suomea.

Jos tekstit on huonosti kirjoitettu tai toimittajan tuotetiedoista kääntäjällä käännetty, ei kävijä todennäköisesti vakuutu kauppasi ammattitaidosta tai luotettavuudesta.

Usein ulkomaalaisten huijaussivustojen tekstit ovat huonoa suomea, joka on käännöstyökaluilla automaattisesti käännetty, onnettomaksi sönkkö-suomeksi.

3. Verkkokaupassa ei näy virheviestejä tai koodia

Valitettavasti säännöllisesti törmään verkkokauppoihin joissa näkyy virheviestejä tai alustan koodit näkyvät loppukäyttäjälle ohjelmiston ongelmatilanteiden vuoksi.

Lisäksi toistuvat virheilmoitukset kaupassa saavat asiakkaan äkkiä epäilemään kaupan toimivuutta ja sitä, uskaltaako tällaisesta paikasta edes ostaa.

Esimerkiksi ”Virhe lisätessä tuotetta ostoskoriin” tai yllättävät 404-virhesivut saavat käyttäjän epäilemään.

4. Verkkokaupassa on asiakkaiden arvosteluja ja kokemuksia nähtävillä

Suomalaiset verkkokaupat ovat huonoja keräämään asiakkaiden palautteita ja ostokokemuksia verkkokaupasta.

Asiakkaiden arvostelut verkkokaupasta, tuotteista, toimituksesta ja tilauksen sujuvuudesta ovat arvokasta palautetta myös kauppiaalle ja niiden avulla usein löytyy epäkohtia ja asioita, joista asiakkaat eivät pidä tai he eivät ymmärrä.

Arvosteluiden ja kokemusten kerääminen on automatisoitavissa, kun verkkokauppajärjestelmä on liitettävissä esimerkiksi MailChimp sähköpostituspalveluun. Arvosteluiden keräämiseen soveltuu esimerkiksi Reviefy arvostelupalvelu, jonka allekirjoittanut on perustanut.

5. Viesteihin ja puheluihin vastataan ajallaan

Mikäli asiakas ei saa vastausta puheluihin tai sähköpostiviesteihin arkisin noin vuorokauden kuluessa ensimmäisestä yhteydenotosta, siirtyy hän helposti muualle asioimaan, jos tuotetta saa muiltakin kaupoilta.

Valitettavan usein verkkokauppiaan kannalta asiakkaat ovat kärsimättömiä odottamaan vastauksia ja kaupat nappaa nopeiten asiakasta palveleva TAI jos asiakas löytää luotettavamman oloisen kaupan lähdettyään kaupastasi selailemaan muualle.

Pyri siis rakentamaan verkkokaupastasi luotettava kaikin tavoin asiakkaasi silmissä.

PS. 100% suomalaisomisteisille yrityksille olemme lanseeranneet Aito suomalainen -tunnuksen, joka on A/B testauksissamme osoittanut 5-10% konversio- eli ostoprosentin nousua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *