Miksi entistä useammat asiakkaat ostavat verkosta?

Tämän kirjoituksen ajatukset pohjautuvat 45 minuuttia vieneeseen alle 10 euron ostokseen paikallisessa rautakaupassa – kannattiko odotella? No ei todellakaan, mutta halusin nähdä miten prosessi hoituu?

Menet paikalliseen rautakauppaan ajatuksissasi hakea myyjän tai varastomiehen palvelua vaativa tuote helposti sekä nopeasti, kävellä kassalle, hoitaa maksutapahtuma ja jatkaa matkaasi tarvitsemasi asian kanssa tyytyväisenä.

Haaveissasi ostoprosessi sujuu niin sujuvasti, että odotat hetkisen vapautuvaa myyjää tai pääset heti myyjän juttusille, kerrot tarpeesi ja saat tarvitsemasi palvelun.

Valitettavasti näin ei omalla kohdallani juuri koskaan ole.

Kun myyjiä ei kiinnosta myydä tai palvella

Myyjää saa etsiä ja etsiä. Tuotteet ovat myyjän tai varastomiehen takana varastossa, mutta kummankaan ammattikunnan edustajia ei näy tai heitä ei kiinnosta palvella.

Itsekin ehdottaisin tässä kohti, että äänestä jaloillasi ja asioi muualla. Valitettavasti myyjiä joutuu odottamaan eikä voi asioida toisessa liikkeessä jos heti tarvittavaa tuotetta ei muualla ole saatavilla.

Kun vihdoin saat myyjältä tarvittavan paperin, jolla voit siirtyä varaston puolelle tuotteen hakuun, toteat että hieman laiskanpuoleiset varastomiehet ajelevat mielellään trukilla edes takaisin lappuja viemässä konttoriin ja takaisin, ei niinkään asiakkaita intohimoisesti palvellen.

Muutkin asiakkaat ovat selkeästi todenneet, että varastomiehet täytyy pysäyttää konkreettisesti kävelemällä niin lähelle trukkia etteivät nämä uskalla ajaa, jotta asiansa saa kerrottua ja etenemään.

Vasta varastolle saapuneet asiakkaat kiilaavat pidempään odottaneiden asiakkaiden edelle vaikka aiemmin varastolle tulleiden asia voisi ratketa muutamassa minuutissa.

Verkossa jonotusnumeroita ei kysellä

Olen kuullut monesti ihmeteltävän miksi ihmiset ostavat lautaa ja lankkuja verkkokaupasta kun paikallisesta K-raudastakin ne saisi.

Vastaus on nähdäkseni suhteellisen yksinkertainen: Ihmiset eivät jaksa jonottaa, anella palvelua ja odotella kun myyjä laskee hinnat järkevään tasoon.

Rautakauppapuolella talonrakentajan tai remontoijan ostoslistat ovat yleensä suhteellisen pitkät ja euromääräisesti isot.

Kun sinulla on selkeä tieto siitä mitä kaikkea tarvitset, miksi lähtisit työpäivän jälkeen puoleksi tunniksi tai tunniksi odottamaan, että joku ehtii sinua palvelemaan?

Lyhyemmässä ajassa pystyt kasaamaan tuotteet ostoskoriin ja hoitamaan tilauksen esimerkiksi Taloon.comista. Tuotteet tuodaan pihaan rahtina, joka maksaa saman verran tai jopa vähemmän kuin alle 100 km säteellä olevien rautakauppojen rahtipalvelut.

Valikoiman laajuus ja vertailun helppous

Verkkokaupan esillä oleva valikoima voi olla merkittävästi laajempi kuin kivijalkamyymälässä esillä oleva (toki kivijalkamyymälä voi yhdistää verkkokauppansa asiakaspisteisiin myymälään, mutta en tällaista ole nähnyt kuin Biltemassa, jossa se tukee tuotteiden löytämistä myymälästä lähinnä).

Verkossa tuotteiden vertailu on helppoa ja nopeaa, rautakaupan myyjät kaivavat valitettavan usein tietonsa aivan samoista paikoista kuin tekisit sen kotona itsekin, kilpailijoiden tai valmistajien nettisivuilta.

Mitä lisäarvoa kivijalkamyymälä voi itselleni tuoda?

  • Tuotteen saa heti mukaan
  • Mahdollisuus päästä kokeilemaan / sovittamaan / testaamaan tuotetta
  • Asiantunteva myyjä kasvotusten keskustelemassa tai neuvomassa tuotteesta

Mitä lisäarvoa verkkokauppa voi itselleni tuoda?

  • Laajat tuotetiedot ja vertailumahdollisuus vastaaviin tuotteisiin
  • Esittelyvideot, koekäytöt
  • Aitojen asiakkaiden käyttökokemukset ja arvostelut tuotteesta
  • Vaivattoman ostamisen puhelimella tai tietokoneella, silloin kun minulle sopii
  • Ei jonotusta palveltavaksi / varastolle / kassalle
  • Tuote tulee halutessa kotipihaan asti, yleensä erittäin edullisesti, varsinkin suurten tuotteiden kohdalla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *