Verkkokaupan tuoteryhmäkuvaukset

Maailman suosituin hakukone Google kerää suomalaisilta yli 30 miljoonaa hakua päivässä. Suurin osa tuotteita ja palveluja etsivistä ihmisistä klikkaa itsensä hakukoneeseen ja raapustaa hakukenttään hakusanan, tarkoituksenaan löytää etsimänsä. Selvähän se, että kärkipaikoille kammenneet verkkokaupat kahmivat kauppaa itselleen kaikista eniten.

Löytävätkö asiakkaat Sinun tuotteesi tai palvelusi Googlesta ja muista hakukoneista? Milloin viimeksi tarkistit millaisilta sijoituksilta verkkokauppasi löytyy tärkeimpien avainsanojen kohdalla?

 

Miksi tuoteryhmäkuvaukset verkkokauppaan?

AdWordsin lisäksi verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä kannattaa jaksaa työstää sinnikkäästi sisältöjen kautta. Etenkin tuoteryhmäkuvaukset ovat avainasemassa, sillä tuoteryhmäkuvauksissa voi kertoa kunkin tuoteryhmän tuotteista, merkeistä ja ominaisuuksista hyödyllisiä lisätietoja avainsanojen avulla.

Hyvien tuoteryhmäkuvasten teko vaatii pitkäjänteisyyttä, mutta vaivannäkö palkitaan. Sijoitusten muutos hakukoneissa kertoo pian oletko tuoteryhmäkuvausten kanssa oikeilla jäljillä vai et. Testaaminen ja viilaaminen kannattaa, sillä hyvät tuoteryhmäkuvaukset verkkokaupassa kantavat pitkäaikaista hedelmää.

KUVA 1: Kehityskumppanimme (kuvassa ensimmäisenä) vuonna 2015 avatun verkkokaupan ja tärkeimpien kilpailijoiden sijoitukset Googlessa 64 hakusanan osalta, tuoteryhmäkuvausten teon ja avainsanojen vertailun ollessa vielä kesken. Vertailun kuitenkin osoittaa, kuinka tehokas keino tuoteryhmäkuvausten lisäys hakukonesijoitusten kannalta on. Markkinointistrategiana kehityskumppanillamme on sisältöihin ja hakukoneoptimointiin (SEO) panostaminen.

KUVA 2: Saman kehityskumppanimme yksittäisen avainsanan hakukonenäkyvyyden nousu tuoteryhmäkuvauksen lisäämisen jälkeen. Googlen kärkisijaa ei tällä tuoteryhmäkuvauksella vielä saavutettu, joten hionta jatkuu. 

Tuoteryhmäkuvausten tekeminen

Ennen tuoteryhmätekstin tekoa on hyvä listata ylös tärkeimmät avainsanat ja tutkia millaisia hakutuloksia hakukoneet antavat kyseisillä avainsanoilla. Hakukentästä voit myös näppärästi tarkistaa millaisia hakuja aiheesta on tehty ja lisätä haettuja hakusanoja (sekä niiden erilaisia sanamuotoja ja synonyymeja) omaan tuoteryhmäkuvauksen avainsanalistaan.

Avainsanaa kannattaa tuoteryhmäkuvauksissa käyttää erilaisissa muodoissa ja muistaa myös samankaltaisten sanojen käyttö. Suosimalla synonyymejä saat tuoteryhmäkuvauksista rikkaampia, mielenkiintoisempia ja informatiivisempia, unohtamatta hakukoneystävällisyyttä.

ESIMERKKI: Kirjoita hakukenttään juomalasi, juomalasi välilyönnin kanssa, sekä juomalaseja – saat jokaisella kirjoitusmuodolla erilaisia hakulausekkeita.

Muista kuitenkin, ettei tulosta tipu pelkkien avainsanojen avulla. Tuoteryhmäkuvausten on oltava avainsanarikkaan sisällön lisäksi myös mielenkiintoista ja helppolukuista.

Tuoteryhmäkuvausten teko vaatii työtä ja hyvän hakukonesijoituksen pitäminen vaivannäköä. Tuoteryhmäkuvausten jumppaaminen kuitenkin kannattaa, sillä kun pohjatyö on tehty kunnolla, on helpompaa aloittaa vertailemaan mikä toimii ja mikä ei. Voit aina muokata tuoteryhmäkuvauksia ja lisätä avainsanoja myöhemmin. Tärkeintä on, että aloittaa (tai antaa jonkun toisen aloittaa)!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *