Miksi olet verkossa, jos et halua palvella asiakkaitasi?

Valitettavan usein törmään verkkokauppoihin, jotka ovat pyrkineet piilottamaan yhteystietonsa mahdollisimman tehokkaasti potentiaalisilta asiakkailta.

Puhelinnumeroa saa kaivaa joka sivulta ja parhaimmillaan sähköpostiakaan ei löydy koko kaupasta.

Millä ihmeellä verkkokaupalle voi lähettää kuvallisen tiedustelun, kyselyn tai palautteen jos kauppa piilottaa sähköpostiosoitteen kävijöiltään?

Ikäväähän se on, jos joku haluaa ostaa

Verkkokauppiaan on kohdattava se realiteetti, että kaikki asiakkaat vain eivät halua tai uskalla tilata suoraan verkkokaupasta. Tiedän kauppoja, joiden myynnistä jopa viidennes tulee puhelintilausten kautta, koska asiakkaat haluavat palvelua puhelimitse, itselleen vaivattomasti.

Asiakkaalla voi olla tulenpalava kiire saada tietoa tuotteen toimitusajasta ja löytyykö tuotetta varastosta. Puhelinnumeronsa piilottava kauppias kärsii myös luotettavuuspulaa.

Miksi tämä kauppias haluaa piilottaa puhelinnumeron? Onko tämä oikea kauppa? Onko tässä joku huijaus taustalla?

Vaikka tekisitkin verkkokauppaa sivutoimisena, etkä aina pystyisi vastaamaan puhelimeen, laita puhelinnumero näkyviin.

Kytke tähän puhelinnumeroon vastaaja käyttöön ja aseta asiallisen kuuloinen, rauhallisesti ja vakuuttavasti puhuttu vastaajaviesti käyttöön.

Voit myös kertoa suoraan sivuilla, että valitettavasti emme aina pysty vastaamaan puhelimeen kiireiden, pakkaamisen tai muun syyn vuoksi, mutta lupaa soittaa takaisin ja lunasta lupauksesi.

Roskapostipeikko takaraivossa?

Onko yhteystiedot verkkokaupassa piilossa valtavan roskapostimäärän vuoksi?

Jos on, niin vaihda sähköpostipalveluntarjoajaa NYT. Itse suosin Googlen yritysratkaisua, Google Business Apps – nykyisin G Suite palvelukokonaisuutta. Googlen roskapostisuodatukset ja ominaisuudet ovat aivan ylivertaiset.

G Suiten avulla roskapostit päätyvät roskapostikansioon ja esimerkiksi kiireiset tiedustelut voidaan merkitä tärkeiksi ja lajitella omiin kansioihinsa automaattisesti.

Lisäksi kaikki ei-akuutit uutiskirjeet ja muut voidaan lokeroida automaattisesti omiin kansioihin, jolloin sähköpostitulva Saapuneet -kansiossa alenee merkittävästi.

Älä tarjoa kanavia joissa et palvele oikeasti

Verkkokaupan asiakaspalvelukanaviksi vaihtoehtoja löytyy laidasta laitaan. Suosituimpia ovat puhelin, sähköposti ja chat.

Lisäksi nykyään käytössä on paljon mm. Facebook ja WhatsApp.

Jotkut kauppiaat käyttävät myös keskustelufoorumeja suorana asiakaspalvelukanava, mutta näiden kohdalla tulee muistaa ettei keskustelupalstoille lähde vaan mainostamaan ja spämmäämään omia mainoksiaan, vaan oikeasti tuomaan lisäarvoa käyttäjille.

Uusia kanavia ei myöskään pidä ottaa vakioituneena käyttöön, jos niissä ei pysty tarjoamaan jatkuvaa ja laadukasta palvelua asiakkailleen.

Mikään ei ärsytä niin paljon kuin odotella chatissa 5-15 minuuttia, kunnes ohjelmisto ilmoittaa automaattisesti, että valitettavasti asiakaspalvelijamme ei nyt ole paikalla, lähetä sähköpostia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *