Mikä erottaa menestyvät verkkokauppiaat?

Vuosien varrella lukuisia verkkokauppoja ja -kauppiaita seuranneena olen pistänyt merkille menestyvien, reilua kasvua vuosittain tekevien ja paikallaan junnaavien kauppiaiden eroja.

Kasvua kauppa voi tehdä luontaisesti markkinan kasvun kautta ilman, että kauppias edes tekisi oikeita asioita tai kehittäisi kauppaa eteenpäin.

Useat kauppiaat myös odottavat kaupan kasvavan itsestään tai lähtevän ”lentoon” heti avauksen jälkeen, minimaalisin panostuksin. Kuitenkin kaikki suurimmat kasvajat ja menestystarinat syntyvät suunnitelmallisella kehitystyöllä, joka koostuu kokonaisvaltaisesta kaupan kehittämisestä.

Taloakaan ei rakenneta suovellin päälle

Niin verkkokaupassa kuin talonrakentamisessa täytyy perustukset ja pohjatyöt tehdä kunnolla, jotta kauppa toimii ja talo kestää maanpinnalla.

Valitettavan usein kauppiaat valitsevat ensimmäisen kohdalle sattuvan verkkokauppaohjelmiston tekemättä taustatyötä tai tutustumatta ohjelmiston ominaisuuksiin.

Toisaalta joissakin tapauksissa alustan valinta lähentelee tähtitiedettä ja avaruusraketin suunnittelua, jolloin ei puolestaan keskitytä kaupanteon kannalta olennaisiin seikkoihin.

Verkkokaupan ydinajatus on kuitenkin saada asiakkaat suorittamaan tilaus mahdollisimman tehokkaasti.

Uuden oppimisen ja omaksumisen taito

Kaikki tuntemani menestyvät yrittäjät ja verkkokauppiaat ovat ikuisia opiskelijoita, jotka käyttävät vuosittain huomattavan summan itsensä kehittämiseen, opiskeluun ja uuteen tietoon.

Jos uuden opiskeleminen tuntuu vastenmieliseltä ja epämieluisalta, suosittelen pohtimaan onko verkkokauppias oikea ”uravalinta”. Digimaailma menee valtavaa vauhtia eteenpäin ja ”aallonharjalla ratsastaminen” vaatii jatkuvaa opiskelua ja uuden omaksumista.

Kansainväliset verkkokauppasivustot, Facebook-ryhmät Suomessa ja maailmalla, kirjat ja YouTube on pullollaan erilaista tietoa verkkokaupan ja sähköisen liiketoiminnan kehittämisestä.

Testaamalla voi verkossa testata uusia asioita ja ominaisuuksia suhteellisen edullisesti ja nopeasti, jolloin uudet ideat pystytään todistamaan toimiviksi A/B testauksella.

Kauppaa on kehitettävä jatkuvasti

Paikallaan tai hitaassa kasvussa ”jumittavien” kauppiaiden perisynti on kaupan unohtaminen avauksen jälkeen.

Kaupan kehittäminen voi koostua kerran vuodessa tehtävistä isommista päivityksistä ulkoasuun ja uusien tuotteiden lisäämisestä.

Samaan aikaan voi samainen yritys investoida kivijalkamyymälän tai myymälien kehitykseen jopa kymmeniä tai satoja tuhansia euroja. Verkkokauppa kun tuottaa vaan olemalla verkossa, no ei muuten tuota..

Moni menestys menee metsään

Vuosien varrella olen nähnyt lukuisia verkkokaupan menestystarinoita, jotka ovat ottaneet tiukan etukenon kasvun suhteen, kunnes kauppiaan on vallannut hyvän olon tunne, joka on tänä päivänä pahin vihollisesi verkossa.

Hyvän olon tunteeseen juurtunut kauppias tuntee, että kauppa kasvaa itsestään eikä se vaadi suurempia panostuksia. Valikoima voi mennä pielen, saatavuudet heikentyä tai kilpailijat ajaa markkinoinnissa ohi vasemmalta ja oikealta.

Kun kehittäminen ei ole jatkuva olotila, tarjoaa se kilpailijoille helpomman sauman kiilata rinnalle ja ohi, hyvin nopeastikkin.

Jos kaupan myynti nojaa yhteen toimivaan konseptiin lähes 100 prosenttisesti, mikä estää kilpailijaa kopioimasta mallin ja ”varastavan” ostavat asiakkaat. Valitettava tosiasia on, että jos käyttökokemus ei ole kunnossa, halvempi hinta houkuttaa valtaosaa kuluttajista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *