Tuotearvostelujen merkitys verkkokaupassa

Oletko harkinnut tuotearvosteluja osaksi verkkokauppasi toimintoja? Ellet vielä ole, on nyt korkea aika.

Tuotearvostelut näyttelevät isoa roolia kuluttajien ostopäätöksissä. Tietoa etsitään yhä enemmän ja enemmän verkosta, niin verkko-ostosten kuin kivijalkaliikkeiden tuota- ja palveluvalikoiman osalta. Asiakkaille ei riitä enää myyntipuheet ja tekniset tiedot, vaan asiakkaat janoavat lisäksi muiden asiakkaiden käyttökokemuksia ja mielikuvia. Viimeistään nyt on aika ottaa tuotearvostelut vakavasti.

Koostimme tuotearvostelujen hyödyt nippuun jotta myös sinä, verkkokauppiamme, saat erinomaisen työkalun tuotteidesi ja palveluidesi, asiakassuhteidesi ja myyntisi tueksi.

Tuotearvostelut nostavat luotettavuutta

Suositteluilla on ratkaiseva merkitys verkkokaupan valintaan, sillä ne nostavat luotettavuutta asiakkaiden silmissä. Luotettavuus ja suosittelut ovat toisiinsa sidoksissa, sillä luotettavuus syntyy verkkokaupan tunnettuudesta, maineesta, sekä omista ja muiden kokemuksista. Etenkin uudet asiakkaat arvostavat esillä olevia arvosteluja korkealle. Suosittelujen merkitys luotettavuuden kannalta on tärkeä, sillä muiden asiakkaiden suosittelut vahvistavat luotettavuutta täysin uutta verkkokauppaa kohtaan. Lisäksi ihminen on laumaeläin, kun sinäkin ostat täältä, minäkin ostan. Myös tuotekohtaisen ostopäätöksen ratkaisevana tekijänä on usein toisen asiakkaan suositus ja käyttökokemus.

Tuotearvostelut toimivat korvaamattomana työkaluna

Asiakkaiden antamat tuotearvostelut toimivat paitsi asiakastyytyväisyyden mittarina, myös tuotteiden ja palveluiden laadun ja menekin mittarina. Tuotearvostelut antavat verkkokauppiaalle korvaamatonta tietoa tuote- ja palveluvalikoiman kehittämisestä, tuotteiden ja palveluiden laadusta,  asiakaspalvelun tasosta ja verkkokaupan prosessien sujuvuudesta. Lisäksi tuotearvostelut mahdollistavat nopean reagoinnin reklamaatioihin ja asiakastyytyväisyyden parantamisen. Suositteluilla hankit uusia asiakkaita, sekä sitoutat jo olemassa olevia asiakkaitasi. Tyytyväinen asiakas ei vaihda helposti kilpailijalle ja on huomattavasti vähemmän taipuvainen hintavertailulle. Tämä tuo suurempaa ja jatkuvampaa kassavirtaa verkkokaupalle. Tuotearvostelut toimivat myös oivana markkinointivälineenä puskaradion tapaan.

Tuotearvostelut tiedon lähteenä

Asiakkaat kaipaavat tietoa ostopäätöksensä tueksi ja paras tiedonlähde on toisten asiakkaiden suositukset. Toiselta asiakkalta saatu suositus nähdään usein monin verroin arvokkaampana kuin varsinaiset tuotekohtaiset tiedot, sillä suositukset luovat mielikuvia ja antavat tietoa käytännön tasolla. Parempi tietoisuus tuotteista ja palveluista pienentää asiakkaan riskiä tehdä huono ostopäätös. Olivatpa asiakkaat aikeissa asioida verkkokaupassasi tai kivijalkaliikkeessäsi, tieto etsitään etukäteen netistä. Asiakkaiden vertaillessa tuotteita, palveluita ja hintoja aktiivisesti, suositteluja käyttävä yritys saa kilpailijaa paljon todennäköisemmin kaupan kotiin.

Tuotearvostelut vs. tuotekuvaukset

Tuotekuvauksissa on harvoin otettu huomioon asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia asioita. Enää ei riitä pelkät tekniset tiedot, asiakkaat haluavat tietoa myös käyttökokemuksista. Muiden suositukset antavat asiakkaalle mielikuvia tuotteen tai palvelun käyttämisestä ja niiden tuomista hyödyistä. Tuotekuvaukset pystyvät tähän harvoin yhtä uskottavalla tavalla.

Haittaa vai hyötyä tuotearvosteluista?

Tuotearvosteluja on turha pelätä, ellei liiketoimintasuunnitelmana ole myydä mahdollisimman huonoa tuotetta tai palvelua. Jokaista voittoa tavoittelevaa verkkokauppiasta tulisi kiinnostaa asiakkaiden mielipiteet myymistään tuotteista ja palveluista.

Suositukset kertovat asiakkaiden käyttökokemuksista ja luovat mielikuvia. Tätä tietoa et pysty vangitsemaan tuotetietoihin yhtä uskottavasti. Tuotearvosteluista on myös hyötyä tuotekuvauksien osalta. Arvostelut auttavat parantamaan tuotekuvauksia ja oikaisemaan virheellistä tietoa.

Tuotearvostelujen avulla tuotteiden ja palveluiden kehittäminen ja parantaminen mahdollistuu. Suosittelut auttavat myös asiakasta tekemään parempia ostopäätöksiä. Tämä vähentää verkkokauppiaan työmäärää yhteydenottojen ja turhien lähetysten osalta.

Negatiivinen arvostelu on mahdollisuus. Näin sosiaalisen median kulta-aikana asiakkaat kertovat kokemuksistaan kuitenkin jossain. Miksi ei pyytää asiakasta tekemään se omalla sivustollasi jolloin asioiden oikaiseminen on helpompaa? Huono suositus on mahdollisuus kääntää reklamoiva asiakas tyytyväiseksi asiakkaaksi ja tuoda tätä kautta myös oma ammattitaito esille. Palautteen avulla pääset mahdollisten tuotevirheiden jäljille nopeasti ja reklamaatioiden määrä pienenee.

Viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä, tuotearvostelut näkyvät hakutuloksissa positiivisesti. Ja mihin hyvä hakukonenäkyvyys ohjaakaan? Aivan, isompaan kassavirtaan. Samaa tuotetta tarjoavista verkkokauposta suosituksia käyttävä verkkokauppa nousee hakutuloksissa kilpailijaansa paljon paremmin esille. Jos siis halajat parempaa näkyvyyttä hakutuloksissa ja suurempaa kassavirtaa, tarjoa asiakkaillesi arvostelumahdollisuus.

Reviefy tuomaan timanttiset tuotearvoselut

Reviefy syntyi tarpeesta paremmille tuotearvosteluille. Reviefy tuotearvostelupalvelu on ollut testikäytössä asiakkaillamme ja saanut erittäin lämpöisen vastaanoton niin asiakkaidemme, kuin heidän asiakkaidensa keskuudessa.

Miksi Reviefy:

  • Reviefyn avulla keräät arvosteluja helposti ja vaivattomasti.
  • Automatisoidut arvostelupyynnöt ja muistutusviestit suoraan asiakkaiden sähköpostiin.
  • Mahdollisuus laadukkaampiin ja tarkempiin arvosteluihin tuoteryhmien mukaan kohdistamalla.
  • Arvokasta tietoa asiakastyytyväisyydestä, tuotteista ja palveluista
  • Mahdollisuus reagoida reklamaatioihin entistä nopeammin ja kääntää reklamoiva asiakas tyytyväiseksi asiakkaaksi.
  • Positiivisempi hakukonenäkyvyys.
  • Arvostelut tuovat uusia asiakkaita ja sitouttavat jo ostaneita asiakkaita.
  • Kasvattaa luotettavuutta.
  • Tehokas markkinoinnin väline. Enemmän suosituksia, enemmän kauppaa.
  • Reviefy on tarkkaan suunniteltu, timanttiseksi hiottu ja testikäytössä loistavaksi todettu palvelu.
  • Reviefy toimii myös mobiililaitteilla.
  • Ei turhia ohjelmistopäivityksiä.
  • Monipuolinen ja ammattitaitoinen asiakastuki useassa eri kanavassa.

Jos kiinnostuksesi suurempaan kassavirtaan heräsi, käy tutustumassa Reviefyyn tai ota allekirjottaneeseen rohkeasti yhteyttä katja@halkeama.com, niin tutkitaan sopiiko Reviefy myös sinun verkkokauppaasi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *