Suuri Live Chat vertailu: Itse hoidettavat chatit, osa 2

Suuri Live Chat vertailu saa luvatusti jatkoa juttusarjan kakkososalla, joka esittelee 5 itse hoidettavaa chat-sovellusta lisää. Jos missasit ensimmäisen osan, pääset lukemaan Suuren Live Chat vertailun 1. osan tästä.

Itse hoidettavia chat-ohjelmistoja käsitellään kolmessa ensimmäisessä artikkelissa, jonka jälkeen esitellään puolestaan chat-sovellukset, jossa palveluntarjoaja huolehtii sovelluksen lisäksi myös chatin asiakaspalvelusta.

Olark

Olarkin live chat toimii useiden pikaviestiverkkojen kautta, eli käyttöönotto vaatii MSN messengerin kaltaisen pikaviestipalvelun asennuksen. Keskusteluikkuna avautuu joko selaimeen avautuvan popup-ikkunan kautta tai chat-painikkeen kautta. Sovellus näyttää viimeisimmät keskustelut, aktiivisena olevat vierailijat, vierailijoiden sijainnin, selatut sivut, sivustolla käytetyn ajan ja kuinka mones vierailu tai keskustelu on kyseessä. Olark live chat on useamman asiakaspalvelijan käytettävissä ja keskustelua on mahdollista ylläpitää usean vierailijan kanssa samanaikaisesti.

Keskustelun avaus on säädettävissä triggereiden avulla, jolloin asiakkaan voi kutsua keskusteluun esimerkiksi silloin kun hän on jollakin tietyllä sivulla, tilaus näyttää keskeytyvän tai ostoskorin arvo ylittää tietyn rajan. Sovellus sopii hyvin myös teknisen tuen käyttöön, sillä sovelluksessa on etätukimahdollisuus. Myös analytiikka ja raportit kuuluvat Olark live chatin ominaisuuksiin.

Sivusto on englanninkielinen, selkeä ja tiedot löytyvät helposti. Olarkilla on oma chat-asiakaspalvelu, joskin joka kerta sivulla vieraillessani chat on tilassa ”jätä meille viesti”. Sovellusta voi kokeilla 14 vuorokautta maksutta, jonka jälkeen minimi maksu on 17 $ / kk yhdellä asiakaspalvelijalla. Sovellusta on mahdollista käyttää myös täysin ilmaiseksi yhdellä asiakaspalvelijalla, 20 chat-keskustelua kuukaudessa. Lisätietoja https://www.olark.com

Kayako Live Chat

Kayakon live chat ominaisuus on osa kokonaista asiakaspalveluohjelmistoa, joka on mahdollista saada myös erillisenä palveluna. Sovellus mahdollistaa palvelun ja havainnollistamisen kirjoituksen, äänen, kuvien ja tiedostojen avulla ja se on mahdollista muokata oman yrityksen näköiseksi. Sovellus kertoo vierailijoiden sijainnin, mitä sivuja he ovat selanneet ja mistä kautta sivustolle päätyneet. Myös raportit ja analytiikka kuuluvat sovelluksen ominaisuuksiin.

Samaan chat-keskusteluun on mahdollista lisätä useampi keskustelija ja keskusteluun kutsut ovat automatisoitavissa halutuilla tervehdyksillä. Chat toimii tietokoneen lisäksi myös mobiilissa ja aikki keskustelut ovat SSL-suojattuja.

Sivusto on englanninkielinen, sekä hyvin selkeä käyttää. Kayakolla on oma tuki, joka vaatii omien tietojen luovuttamisen ennen yhteydenottoa. Sovellusta on mahdollista kokeilla 30 vuorokautta maksutta, jonka jälkeen hinta on alkaen 24 $ / kk. Lisätietoja http://www.kayako.com/product/live-chat-software

LiveZhat

LiveZhat sovelluksen ominaisuuksiin kuuluu reaaliaikainen kävijäseuranta, joka kertoo miltä sivustoilta vierailijat saapuvat, mitä he ovat etsineet ja kuinka kauan aikaa he kullakin sivulla viettävät. Keskusteluikkuna ja tervehdykset ovat personoitavissa ja saapuvat chat-keskustelut on mahdollista jakaa eri ryhmiin sen mukaan, miltä sivustoilta vierailijat saapuvat tai millä sivulla he ovat sinun sivustollasi.

Hauskan pienen yksityiskohdan luo mahdollisuus käyttää ovikellon tapaista ääntä, aina kun sivustolle saapuu uusi vierailija. Ominaisuus tuo verkossa tapahtuvan asiakasliikenteen todellisemmaksi, samalla tavalla kuin kivijalkakaupassa.

LiveZhatin oma sivusto on englanninkielinen, selkeä ja tietoa löytyy helposti. Palveluntarjoajalla on oma tuki live chatin muodossa, joka on ollut aktiivisena jokainen kerta sivustolla vieraillessani.

LiveZhat tarjoaa 30 päivän ilmaisen kokeilujakson, jonka jälkeen ilmaista jaksoa on mahdollista jatkaa vielä yhdellä kuukaudella kutsumalla kolme tuttavaa kokeilemaan myöskin sovellusta. Ilmaisen jakson jälkeen minimihinta on 24,90 € / kk yhdellä asiakaspalvelijalla, sisältäen kaikki ominaisuudet. Hinta nousee asiakaspalvelijoiden lukumäärän mukaan. Lisätietoja https://livezhat.com

Parature Chat

Parature Chat on Microsoftin tarjoama sovellus, osa asiakaspalvelun käyttöön tarkoitetusta pilvipalveluratkaisusta. Sovellus mittaa mm. vierailijoiden poistumisnopeutta sivustolta, jonotusaikaa keskusteluun ja asiakaspalvelijoiden suorituskykyä. Keskusteluikkunaa ja chat-painiketta on mahdollisuus muokata vastaamaan yrityksen ilmettä.

Parature Chat mahdollistaa ryhmäkeskustelut, sekä keskustelujen ohjautumisen tietylle asiakaspalvelijalle esimerkiksi tuotetuntemuksen tai kokemuksen mukaisesti, jolloin asiakas saa mahdollisimman asiantuntevinta palvelua. Sovellus tarjoaa johtoportaalle mahdollisuuden palvelun laadun varmistamiseen jonojen seurannalla, sekä asiakaspalvelijoiden vastausnopeuden ja vastausten laadun tarkkailulla.

Sovellusta on mahdollista kokeilla ilmaiseksi rekisteröitymällä. Sovelluksesta on melko vähän tietoa saatavilla, eikä hintatietoja tai ilmaisjakson pituutta kerrota. Sivusto on englanninkielinen ja palveluntarjoajan oman chattiin voi liittyä keskustelemaan kertomalla oman etunimen ja sähköpostiosoitteen. Lisätietoja http://www.parature.com/customer-service-software/multi-channel/live-chat

Zopim live chat

Zopim live chat skaalautuu niin pienille kuin isommillekkin yrityksille. Sovellus näyttää vierailijoiden sijantitiedot, sivustolla vierailtujen kertojen ja aiempien keskustelujen määrän, sivutolla vietetyn ajan ja mistä vierailija on päätynyt sivustollesi. Chat-ikkuna ja keskustelukutsut ovat muokattavissa ja asiakaspalvelun ollessa suljettu, voi valita piilottaako keskusteluikkunan kuvakkeen näkyvistä vai tarjoaako asiakkaille mahdollisuuden jättää viestin.

Äänimerkki kertoo uuden keskustelun alkamisesta, joten chat-sivua ei ole pakollista pitää auki koko aikaa. Chat-keskusteluja on mahdollista käydä yhtä aikaa useamman vierailijan kanssa, jokaisen keskustelun ollessa omana välilehtenään. Mikäli asiakaspalvelijoita on useampia, ohjautuu seuraava vierailija vapautuneelle asiakaspalvelijalle, jolloin ristiin palveleminen ei ole mahdollista. Chat-keskustelun voi siirtää toiselle asiakaspalvelijalle ja keskusteluja voi valvoa seuraamalla keskustelua asiakaspalvelijan ja vierailijan tietämättä.

Sovelluksen automatisoidut kutsut ovat muokattavissa ja kohdennettavissa vierailijoiden kielen, toistuvien käyntien, sivustolla vietetyn ajan, URL-osoitteen ja aiempien keskustelujen perusteella. Samojen tietojen perusteella vierailijat on myös mahdollista jakaa ryhmiin. Kaikki keskustelut tallentuvat ja niitä on mahdollista selata jälikäteen. Kaikki keskustelut ovat SSL-salattuja. Vierailija voi lähettää käydyn chat-keskustelun itselleen sähköpostiin, jolloin myös hänelle jää käyty keskustelu talteen.

Zopim live chatissa on mahdollista määritellä triggereitä tunnistamaan tärkeimmät vierailijat ja lähettää tietoihin perustuen kullekkin ryhmälle omanlaisia automatisoituja tervehdyksiä. Keskustelun aikana vierailijasta on mahdollista tehdä muistiinpanoja, jotka näkyvät vierailijan tiedoissa seuraavallakin vierailukerralla. Sovelluksen voi integroida myös muihin palveluihin, jolloin vierailijan tiedoista näkyy suoraan jos hänellä on avoimia ”caseja”, esimerkiksi tikettejä, toisessa sovelluksessa. Lisäksi keskusteluissa on mahdollista hyödyntää usein kysyttyjen kysymysten valmiita vastauksia. Zopim live chat on käytettävissä myös mobiilina.

Palveluntarjoajan sivusto on englanninkielinen ja live chatin muodossa oleva tuki pyytää nimen ja sähköpostiosoitteen ennen keskusteluun liittymistä. Englannin lisäksi sivusto on käännettävissä viidelle muulle vieraskielelle ja sovellus itsessään on käännettävissä omalle äidinkielelle.

Zopimin sivusto on selkeä, tietoa on runsaasti ja se löytyy helposti. Sovellus on yhdelle asiakaspalvelijalle ilmainen, sisältäen 14 vuorokauden keskusteluhistorian ja yhden keskustelun kerrallaan. Maksullisista versioista edullisin paketti on 11,20 $ / kk. Analytiikan ja raportoinnin saa vasta kolmannessa, eli kalleimmassa portaassa. Lisätietoja http://www.zopim.com

 

Seuraavassa, perjantaina julkaistavassa kolmannessa osassa, pääset vertailemaan kaikkien esiteltyjen chat-sovellusten ominaisuuksia kätevästi samasta jutusta. Eikä tämä jää vielä tähän. Mitäpä Suuri Live Chat vertailu olisi ilman suurta Grand Finalea; palveluntarjoajien hoitamia chat-ratkaisuja. Stay tuned.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *