Mikä on olennaisinta verkkokauppaa perustettaessa?

Vuosien mittaan on tullut oltua mukana monenlaisissa verkkokauppaprojekteissa ja välillä sitä aina joutuu pohtimaan, että mikä oikeasti on olennaisinta verkkokauppaa rakennettaessa. Onko merkitystä, ovatko kaikki maksutapojen logot heti avauksessa näkyvissä? Mistä kävijäliikenne kauppaan?

Verkkokauppaa perustettaessa tartutaan helposti suuren kuvan kannalta vähäisen merkityksen omaaviin asioihin, kuten maksu- tai toimitustapojen näkymiseen ulkoasussa, onko kaikki asiat pikselilleen kohdallaan jne.

Kauppaa rakentaessa täytyisi muistaa ns. suuri kuva – esimerkiksi mistä kävijät (= asiakkaat) verkkokauppaan, onko tuotteet selkeästi ryhmitelty, onko tilausprosessin suorittamisessa jokin este… näitä enemmän merkittäviä asioita on usein lukuisia.

Monesti huomio kuitenkin kiinnittyy siihen onko logojen reunat nyt viimeisen päälle siistit, onko napit pikselilleen oikeilla kohdillaan ja onko sanamuodot täysin oikeat.

Hanki ensiksi kävijöitä ja hio sitten

Verkkokauppaa suunniteltaessa olisi tärkeämpää ensiksi pureutua siihen, mistä kävijät eli ostavat asiakkaat verkkokauppaan saapuu.

Googlen ja muiden hakukoneiden kärkisijoille ei viikossa tai kahdessa pamahdeta, ainakaan luonnollisissa eli ei-maksetuissa hakutuloksissa.

Toki hakusanamainontaan eli useimmiten AdWordsiin voi kipata rekallisen rahaa ja valloittaa parhailla avainsanoilla Googlen kärkisijat.

Kaupan markkinointi ja promoaminen kannattaa aloittaa jo ennen avaamista rakentaen odotuksia sekä potentiaalista asiakaskuntaa ympärille. Tämän voi aloittaa hiljakseen esimerkiksi Facebookin avulla tai keräämällä sähköpostilistaa.

Jos kaupassa ei ole kävijöitä, ei kauppaakaan varmasti synny.

Kun olet hankkinut perustason kävijäliikenteen, pystyt testaamaan ja hiomaan kaupastasi verkkokauppojen timanttia. Monesti itsestä hyvältä ja parhaalta tuntuvat ajatukset eivät kuitenkaan ole niitä.

Verkkokaupan kehittämisessä konversio-optimointi ja systemaattinen testaaminen ovat yleensä paras tie tuloksiin. Testaamalla nähdään konkreettisesti toimivatko muutokset myyntiä tai halutua tavoitetta parantaen vai eivät.

Tärkeämpää on saada kauppa näkymään julkiseksi mahdollisimman pian, jonka jälkeen voidaan tarttua kehittämiseen voimakkaammin.

Tee etenemissuunnitelma verkkokaupallesi

Aloita verkkokaupan suunnittelu tekemällä etenemissuunnitelma, jonka mukaan lähdet kauppaa kehittämään ja rakentamaan.

Voit tehdä rungon esimerkiksi kirjoittamalla post-it -lapuille asioita, joita kaupan rakentamiseen tai kehittämiseen liittyy. Muodosta näistä sitten mielestäsi tärkeysjärjestyksessä polku, jota lähdet kulkemaan.

Aloita ja keskity kaikkein tärkeimpiin asioihin. Tarvittaessa voit vaihtaa asioiden järjestystä, mutta muista, että ilman kävijöitä ei ole ostavia asiakkaita eikä näin ollen tuloja.

Kymmenen kohdan esimerkkilista

  1. Selkeä tuoteryhmärakenne
  2. Kattavat ja monipuoliset tuotetiedot sekä laadukkaat tuotekuvat
  3. Monipuoliset maksu- ja toimitustavat
  4. Markkinoinnin suunnittelu, mistä kävijät?
  5. Markkinoinnin toimenpiteet, kävijöiden hankkiminen
  6. Ulkoasu, joka miellyttää silmää (koko budjettia ei ikinä ulkoasuun)
  7. Selkeät ja ymmärrettävät toimitusehdot
  8. Tilausten käsittely- ja toimitusprosessin suunnittelu
  9. Jälkimarkkinointi / vanhojen asiakkaiden saaminen takaisin ostamaan
  10. Uusien ominaisuuksien ja toimintojen testaaminen

Ylläoleva lista on karkea, suuntaa-antava lista tärkeistä vaiheista, jotka kannattaa kirjoittaa suunnitelmaksi / toimintaohjeiksi myöhempää käyttöä varten.

Monen monta viimeisen päälle hiottua verkkokauppaa on kaatunut niin Suomessa kuin maailmalla kävijöiden eli asiakkaiden puutteeseen. Ihmiset eivät vain satu verkkokauppaasi sisään niinkuin kivijalkamyymälässä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *