Amerikkalainen, käytettävyyteen erikoistunut Usablenet julkaisi kesällä tablettien käyttöön liittyvän kattavan infografiikan (löytyy jutun lopusta), johon on koostettu vertailua vuosien 2012 ja 2013 välillä.
Tietopakettiin on poimittu tietoa USA:n ja Englannin markkinoista, joten Suomeen tieto ei täysin vastaa, mutta yleensä Suomi on tullut vahvasti isojen trendien perässä. Peräpohjolassa omaksutaan asioita hieman hitaampaa vauhtia ilmeisesti.
Tabletit valtaavat markkinaa
Vuosien 2013 ja 2012 välillä tablettien myynti maailmanlaajuisesti kasvoi 68% (yhteensä 195,4 miljoonaa myytyä laitetta v 2013).
Tabletit valtaavat markkinaa perinteisiltä tietokoneilta, joiden myynti laskikin 9,8% vuonna 2013.
Tablettien vallatessa markkinaa, ihmisten ostokäyttäytyminen ja ostosten tekeminen muuttuu merkittävästi, ostoksia voidaan nyt tehdä niin mökiltä laiturin nokasta kuin aamulla, työmatkalla ruuhkabussissa.
Amerikassa 30% perhekunnista, joilla on Internet-yhteys, omistavat vähintään yhden tablet-tietokoneen. Englannissa puolestaan 59% perhekunnista omistaa vähintään yhden tabletin.
Tabletit ovat ohittaneet esimerkiksi älypuhelimet navigointivälineinä sekä Yhdysvalloissa että Englannissa.
Tabletteja käytetään niin Internetin selailuun, uutisten lukuun, viihteeseen, tuotevertailuun, videoiden katseluun, hintojen ja aukiolojen tarkistukseen kuin myös verkkokaupoista shoppailuun.
Keskimääräinen konversioprosentti mobiilikaupoissa tableteille oli Yhdysvalloissa 2,63% ja Englannissa 2,5%.
- 66 prosenttia käyttäjistä tutustuu tuotteisiin ennen verkosta ostamista
- 51 prosenttia käyttäjistä selaa tuotteita ja tallentaa niitä toivelistoille myöhempää ostoa varten
- 54 prosenttia lukee arvosteluja ja vertailuja tuotteista
- 63 prosenttia tarkastaa tuotteiden hintoja ja myymälän aukioloaikoja
Oletko ottanut mobiilikäyttäjät huomioon?
Oletko kokeillut verkkokauppaa älypuhelimella tai tabletilla? Onnistuisiko ostosten teko? Seuraatko mobiililaitteiden käyttöä web-analytiikan kautta? Moniko mobiililaitteiden käyttäjistä suorittaa ostoksen?
Nopealla tutustumisella muutamiin Google Analytics tileihin näen, että mobiililaitteiden käyttö on kasvanut verrattuna viime vuoden 1.1.-26.8. keskimäärin noin 100%.
Jos verkkokauppa vastaa tekniikaltaan nykypäivän tasoa niin kaupasta saadaan rakennettua mobiililaitteita tukeva rakenteisiin koskematta.
Toki jos verkkokauppaa lähdetään rakentamaan alusta alkaen, kannattaa suunnitteluvaiheessa jo ottaa huomioon kasvava mobiilikäyttäjien osuus.
Kokeile tehdä testitilaus verkkokaupastanne älypuhelimella tai tabletilla, jos se aiheuttaa harmaita hiuksia niin todennäköisesti niin se tekee myös asiakkaille..
Maksaminen mobiilin haasteena
Tällä hetkellä tilauksen maksaminen on hieman pullonkaulana mobiiliverkkokaupassa.
Pankit ja maksupalvelut eivät vielä oikein taivu mobiililaitteisiin, joten maksamisen suhteen joutuu tekemään hieman kompromisseja.
Ainoa vastaani Suomen markkinoilla tullut mobiilimaksamiseen optimoitu ratkaisu on Klarna Checkout. Klarna tosin laskuttaa kaikista ostoksista provisiot välistä. Ei siis mitenkään ihanteellinen ratkaisu kauppiaan kannalta.
Toisaalta jos pääset räätälöimään kaupan kassaratkaisua niin yksi vaihtoehto voisi olla tarjota pelkästään mobiilikäyttäjille tuo Klarna Checkout näkyviin. Perinteisille tietokonekäyttäjille voisi puolestaan tarjota esimerkiksi Checkoutin tai Paytrailin maksupalvelut pankki- ja luottokorteilla maustettuna.
Kolmen kohdan checklist mobiilikauppaan
- Tarkasta web-analytiikasta paljonko kaupassasi on mobiilikävijöitä
- Testaa mahdollisimman monella laitteella voiko kaupasta ostaa mobiililaitteilla
- Pyydä vähintään kolmea tuttavaasi tekemään testitilaus mobiililaitteilla
PS. Jos ylläolevat ei onnistunut itsekseen niin laita sähköpostia tommi@halkeama.com – katsotaan hommat kuntoon!