Menestystä monistamassa

Suomessa on voimakkaasti yleistynyt käytäntö rakentaa useampia pienemmän valikoiman verkkokauppoja. Useammalla pienellä verkkokaupalla saadaan laaja valikoima pilkottua paremmin osiin sekä esille.

Itsekin näen tämän mallin järkevänä – pienempien kauppojen valikoimista on helpompi etsiä oikeita tuotteita, lisäksi kuluttajat suosivat mielellään erikoisliikkeitä, joilla on osaamista ja tietotaitoa eri tavalla – ainakin mielikuvissa.

Toisaalta erikoisliikkeet painivat hintakilpailussa markettien ja suurten tavaratalojen kanssa.

Verkossa on kuitenkin huomattavasti helpompi luoda ’erikoisliikkeitä’ varaamalla sopiva verkkotunnus ja rakentamalla siihen sopivalla ulkoasulla varustettu verkkokauppa, joka näyttää ammattimaiselle ja asiantuntevalle.

Kuinka verkkokaupan menestystä monistetaan?

Verkkokaupan monistaminen kannattaa aloittaa tuoteryhmän jaottelulla eri kauppojen välille tai miettimällä mikä osa nykyisestä valikoimasta nostetaan omaksi kaupakseen.

Kun tuoteryhmäjaottelu on päätetty, täytyy alkaa pohtia hyvää / sopivaa verkkotunnusta kaupalle. Verkkotunnuksen keksiminen voi olla haastava projekti koska laadukkaat, avainsanan sisäsältävät verkkotunnukset alkavat olla varattuja – ainakin .fi -päätteisinä.

Valikoiman ja verkkotunnuksen päättämisen jälkeen aloitetaan rakentamaan kaupan tekninen alusta ja ulkoasu kuntoon. Vaihtoehtoja näiden toteutukseen on lukuisia.

Pääasiassa työskennellessä käyttämämme MyCashflow mahdollistaa useammat kaupat eri versioiden kautta. Versioille voidaan määrittää omat verkkotunnukset, logot, yhteystiedot ja toki ulkoasu.

Tällainen hallintamalli on omasta mielestäni helppoa ja kätevää – kaikki tilaukset löytyvät samasta hallintapaneelista helposti.

Kun alusta ja ulkoasu on saatu kuntoon, viritetään kauppaan maksu- ja toimitustavat kohdalleen, jonka jälkeen laitetaan kaupan markkinointi vauhtiin.

Esimerkiksi Checkout tarjoaa maksupalveluita niin, että samalla Y-tunnuksella oleva sopimus voi saada useilla eri vastaanottajan nimillä (esim. Erikoiskauppa.fi / Halpakauppa.fi) olevat sopimukset yhdellä kuukausimaksulla.

Sähköpostiosoitteet on taasen mahdollista avata esimerkiksi Google for Workin kautta niin, että yhteen sähköpostilaatikkoon ohjaavat asiakaspalvelu@erikoiskauppa.fi ja tuki@halpakauppa.fi määrittämällä verkkotunnukset toistensa rinnakkaisosoitteiksi ja asiakaspalvelu + tuki ’nimiksi’.

Miksi useampi kauppa?

Jakamalla isoa kauppaa useampaan pieneen kauppaan tai monistamalla kauppaa saadaan useita hyötyjä aikaiseksi.

1) Hakukonenäkyvyys kasvaa ja jakaantuu useammalle kaupalle, mahdollisesti jopa useammalle hakutulokselle yhdellä sivulla
2) Asiakkaat kokevat ostavansa erikoisliikkeeestä
3) Tuotteiden löytäminen helpottuu, kun valikoima on pilkottu pienempiin osiin
4) Asiakkaat voivat valita mieleisensä – nykyisen kaupan värit voivat ärsyttää asiakasta, mutta toisella ilmeellä oleva toinen kauppa on täydellinen valinta asiakkaan mielestä
5) Asiantuntevampi mielikuva – jos myynnissä on kaikkea sukista suklaaseen ja palloista perämoottoreihin niin kauppa menee enemmän osastoon sekatavaratauppa tai vähän sitä tätä ja tuota. Suppeammalla valikoimalla syntyy mielikuva erikoisliikkeestä.

Heräsikö kiinnostus – haluatko tietää lisää miten tämä käytännössä onnistuu? Soita 040 820 5088 niin keskustellaan lisää – ei maksa mitään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *