Verkkokauppiaan työkalupakki, osa 2: Webpagetest.org

Verkkokaupan nopeusoptimointi on yleensä kaupan kehityksessä unohdettu ja väheksytty seikka.

Verkkokaupan nopeudella on kuitenkin suuri merkitys siihen kokeeko kävijäsi kaupan mielekkääksi selata vai siirtyvätkö he kilpailijan kauppaan.

Kissmetricsin raportin mukaan 73% mobiili-Internettiä käyttävistä on törmännyt verkkosivuihin, jotka aukeavat liian hitaasti. Lisäksi 40% verkkosivujen kävijöistä on poistunut sivustolta, koska sen lataus kesti yli 3 sekuntia.

Webpagetest.org verkkokaupan nopeusoptimoinnissa

Webpagetest.org -palvelun avulla voit analysoida verkkopalvelun latautumista eri selaimilla ja päätelaitteilla.

Alle tein havainnollistavan testiotoksen Suomen suurimman verkkokaupan, Verkkokauppa.comin ja verkkokauppajätti Amazonin välille. Latausajoissa on valtaisa ero.

Sivua ei tarvitse ladata kokonaan, jotta asiakas tuntee sivuston nopeaksi ja jatkaa mielellään selailua sivustolla.

Kun sivustolla on pääelementit näkyvillä nopeasti, kokee kävijä, että sivusto aukeaa nopeasti ja hän pääsee silmäilemään ja selaamaan eteenpäin.

Webpagetest.org tekee tarkan web-kehittäjille suunnatun nopeusarvion sivustosta, mutta perustietoina voit tarkistaa mm. seuraavat asiat:

  • Latausaika (Load time)
  • Ensimmäinen tavu(asia/sisältö) ladattu (First byte)
  • Missä ajassa sivun kääntö visuaaliseen eli käyttäjän näkemään muotoon alkoi (Start render)
  • Missä ajassa sivu oli valmis (Document complete)
  • Täysin ladattu (Time)

Lisäksi sivusto antaa mm. kuvien pakkauksesta arvosanan A-F, joka kertoo jo paljon siitä, onko sivuilla esiintyvät kuvat pakattu niin, ettei niissä ole käyttäjille suuntautuvaa tietoliikennettä kuormittavaa, turhaa kokoa.

Aiemmin artikkelissa näkynyt filminauhakuvaus sivuston latautumisesta löytyy testitulosten oikeasta reunasta kohdasta ”Filmstrip view”.

Webpagetest.orgia käyttäessä kannattaa muistaa, että palvelimet, joilta testi ajetaan sijaitsevat ainakin kirjoitushetkellä muualla kuin Suomessa. Testi kannattaa ajaa useampaan kertaa, jotta saat luotettavampaa dataa. Toki jos verkkokauppa aukeaa itselläsi hitaasti ja Webpagetest.org antaa saman suuntaista tietoa, todennäköisesti sivustolla on jotain vikana.

Mitä verkkokaupan nopeuden parantamiseksi voi tehdä helposti?

  • Pakkaa kaikki verkkokauppaan vietävät tuotekuvat mahdollisimman pieniksi, mutta kuitenkin laaduiltaan hyvännäköisiksi esimerkiksi Photoshopin Save for web toiminnolla, voit myös kokeilla esimerkiksi Kraken.io -palvelua tai kääntyä ammattilaisen puoleen asiassa
  • Minimoi CSS-tyylitiedostot ja JavaScript tiedostot ennen kuin siirrät ne käyttöön, tähän löytyy netistä lukuisia ilmaisia työkaluja, kuten Minifier.org, CSSminifier..com ja JSCompress.com, tiedostot kannattaa nimetä .min -lisäliitteellä ennen tiedostopäätettä (styles.min.css / codes.min.js), jotta erotat minimoidut tiedostot

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *