Verkkokauppiaan työkalupakki, osa 1: Hotjar

Uusi juttusarjamme käsittelee verkkokauppiaan työkalupakkia, johon sisältyy hyödyllisiä palveluita ja ohjelmistoja eri sektoreita helpottamaan ja tehostamaan.

Ensimmäisenä palveluna esittelyvuoroon pääsee Hotjar -palvelu, jonka avulla voit mm. kerätä lämpökarttoja (engl. heatmap) tai nauhoittaa kävijöiden käyttäytymistä verkkokaupassa. Lisäksi Hotjar mahdollistaa monipuolisen palautteen keräyksen kävijöiltä.

Verkkokaupan kävijöiden analysointi

Lämpökarttojen eli heatmappien kerääminen

Heatmappien avulla näet mihin kävijöiden mielenkiinto verkkokaupassa kohdistuu. Esimerkiksi jos suosituin tuoteryhmä on verkkokaupassa viimeisenä valikossa, kannattaa se todennäköisesti siirtää ensimmäiseksi tuoteryhmäksi, jotta ihmiset löytävät sen helpommin.

Sähköpostimarkkinointia tehostavan FlowChimpin sivuilta kerätty heatmap eli lämpökartta.

Sähköpostimarkkinointia tehostavan FlowChimpin sivuilta kerätty heatmap eli lämpökartta.

Heatmappien avulla pystytään myös jäljittämään käytettävyysongelmia. Esimerkiksi kävijät voivat luulla jotain elementtiä sivulla napiksi vaikkei se oikeasti nappi ole – saati aiheuta mitään toimenpidettä.

Hotjarin ilmaisversion voi kerätä 1000 sivun katselua lämpökarttaan.

Nauhoitteet kävijöiden käyttäytymisestä (Recordings)

Nauhoitelistaa Hotjarissa

Nauhoitelistaa Hotjarissa

Yksi Hotjarin hienoimpia ominaisuuksia on oikeiden kävijöiden nauhoittaminen niin kuin asiakkaat kaupan näkevät.

Nauhoitteiden avulla on helppo jäljittää esimerkiksi käytettävyysongelmia, bugeja tai muita ostoprosessin katkaisevia seikkoja verkkokaupan tai -sivujen rakenteessa.

Hotjar simuloi nauhoitteissa asiakkaan ruutua siinä koossa ja ominaisuuksin, kun asiakas on sen nähnyt, jolloin virheiden ja vikojen poiminta helpottuu sekä käytettävyyden analysointi onnistuu, kun näet kuinka oikeat asiakkaat ovat käyttäytyneet.

Monesti nauhoitteet aiheuttavat ahaa -luokan elämyksen, jossa kauppias tai kehittäjä ajattelee, että ”eihän tuossa noin kuulu toimia” – jos ’virheelliset’ käytännöt toistuvat useammalla käyttäjällä, kannattaa pohtia vakavasti kaupan teknisen toteutuksen muutosta kävijöiden ajattelemaan suuntaan.

Kävijäsuppilot (Funnels)

Hotjarin avulla voidaan analysoida myös verkkokaupan ostosuppiloa eli valvoa ostoprosessin kulkua.
Suppilo voidaan rakentaa esimerkiksi seuraavasti: Tuoteryhmäsivu > Tuotesivu > Ostoskori > Kassa > Kiitos -sivu

Kun suppilo on asetettu oikein Hotjariin, rupeaa järjestelmä keräämään tietoa siitä, missä kohti suurinosa asiakkaista poistuu ostosuppilosta. Esimerkiksi jos valtaosa kävijöistä poistuu jo tuoteryhmäsivulta, voi tilanne viitata siihen, että hinnoittelu on pielessä tai kävijät eivät ymmärrä jatkaa matkaa tuotesivuille.

Lomakeanalyysi (Forms)

Lomakkeiden analysoinnilla pystyt poistamaan ongelmakohdat esimerkiksi kassan lomakerakenteesta tai muusta monimutkaisesta lomakkeesta, joka kävijän täytyy täyttää.

Palautteen kerääminen

Hotjarin avulla pystyt keräämään helposti kevyttä kävijäpalautetta verkkokaupasta tai -sivuista.
Olemme käyttäneet Hotjarin kyselyitä selvittämään mitä asiakkaidemme kävijät etsivät verkkokaupasta tai -sivuilta ja kotiuttaneet näin yhteydenottopyyntöjä, jotka ei muuten ikinä saapuisi kauppiaalle.

Kyselyt (Polls)

Hotjar kysely käytössä

Hotjarin avulla tehty kevyt kysely

Kyselytyökalun avulla voit rakentaa kevyitä ja helppoja kyselyitä esimerkiksi mitä maksutapaa verkkokaupan kävijät suosivat, mitä he etsivät tai löysikö kävijä etsimänsä tuotteen.

Kyselyt eivät tietenkään ole absoluuttisia totuuksia ja satunnaiset kävijät voivat vastailla niihin mitä vaan vaikka kiusatakseen kauppiasta.

Kyselyominaisuutta voi hyödyntää myös markkinoinnissa kysymällä asiakkaalta esimerkiksi ”Joko olet tutustunut edullisempiin toimituksiimme?”

Kyselyt voi kohdistaa myös rajatusti päätelaitteen mukaan tietokone- (engl. desktop), tabletti- tai puhelinkäyttäjien (engl. phones) mukaan.

Tutkimukset (Surveys)

Tutkimusten avulla voit tutustua kävijöihin ja asiakkaisiin tarkemmin sekä selvittää esimerkiksi mikä asiakkaan sai valitsemaan juuri teidän verkkokaupan.

Vaihtoehtoisesti voit kohdistaa kyselyn desktop -käyttäjille, jotka ovat poistumassa sivulta tai kaupasta, jolloin pystyt selvittämään miksi he ovat poistumassa verkkokaupasta. Tällöin voit kysyä esimerkiksi hinnoittelusta, saatavuudesta, toimituksista tai ostamisen helppoudesta.

Muista kuitenkin ettet rakenna liian monimutkaisia tutkimuksia – ihmisillä on yleensä kymmeniä eri ärsykkeitä katkaisemassa tutkimukseen vastaamista ja näin ollen pitkät ja vaativat tutkimukset jäävät herkemmin kesken kuin kevyet ja nopeat.

Rekrytoija (Recruiters)

Yksi Hotjarin tuoreimpia ominaisuuksia on rekrytoija -toiminto, jolla voit pyytää kävijöitä osallistumaan verkkokaupan kehittämiseen esimerkiksi ruudunjakotoiminnon avulla ja lupaamalla kävijälle jonkin palkkion tästä työstä.

Tällainen verkkokaupan kehittäminen menee jo aika korkeatasoiseksi toiminnaksi enkä lähtisi suosittelemaan heti lähtemistä tälle tielle.

Livetestaajien käyttäminen vaatii suunnittelua ja organisointia sekä ehdottomasti teknisen alustan tuntevan ja osaavan henkilön keskustelemaan testausta suorittavan kävijän kanssa.

Hyvin vastaavaa saat tehtyä vaivattomasti nauhoitteiden avulla eli näet kuinka oikeat asiakkaat oikeasti käyttäytyvät verkkokaupassa.

 

Suosittelen ottamaan vähintään heatmapit käyttöön Hotjarin ilmaisversiolla, myös nauhoituksia kannattaa ainakin kokeilla.

Tutustu Hotjariin ja avaa ilmainen tili

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *