Kun kaikkea ei kerkeä tehdä – mihin keskittyä?

Verkkokauppiaiden ajankäyttö on yksi monien tuskailemia ongelmia. Katja käsitteli aiemmin, kuinka 24 tuntia ei riitä.

Kun vuorokaudessa on vain 24 tuntia, työpäivässä monella 8-10 tuntia niin täytyy miettiä tarkasti mitä kaikkea kerkeää tekemään JA erityisesti, mitkä ovat tärkeitä tehtäviä.

Suosittelen jakamaan ja rytmittämään päivää pienempiin kokonaisuuksiin. Esimerkiksi tuotteiden keräilyä varastosta tai myymälästä ei tehdä aina tilauksen saapuessa vaan keräilyt ajoitetaan yhdeksi isommaksi kokonaisuudeksi.

Sähköpostia on turha kytätä koko päivän ajan 5 minuutin välein, sähköpostit voi purkaa esim. 2 tai 4 tunnin välein jolloin muu tekeminen keskeytyy ja ajatukset rupeaa laukkaamaan muiden asioiden parissa, kuin sen, jota olit tekemässä.

Puhelin on asiakaspalvelua hoitaessa yksi pahimmista työskentelyn keskeyttäjistä, kun vastaat puhelimeen ja rupeat tutkimaan tai selvittämään asiaa, kaikki muu tekeminen katkeaa ja puhelun loputtua et muista enää mitä olit tekemässä.

Harkitse vaihtoehtoa, jossa asiakas voi jättää soittopyynnön tai vastaajaan automaattisesti viestin, jonka jälkeen soitat esimerkiksi tiettynä jaksona kaikki odottavat asiakkaat lävitse.

Jos teet itse markkinointia ja mainontaa, suosittelen ottamaan käyttöön muistiinpanovihon tai -kirjan johon kirjaat mieleen tulevia asioita ylös, jotka sitten lähdet viemään käytäntöön esim. tiettynä viikonpäivänä aamu- tai iltapäivällä.

Analysointiin ja analytiikkaan optimaalisimmat päivät ovat monesti maanantai tai perjantai. Maanantaisin uusi viikko on alussa ja voit tutkia miten edellinen viikko on sujunut, onko jotain hälyttävää tapahtunut kävijäseurannassa.

Perjantaisin puolestaan voit summailla kulunutta viikkoa ja pohtia olisiko viikonlopulle syytä tehdä jotakin muutoksia, kampanjoita tai tarjouksia.

Jokapäiväiset ns. rutiinityöt kuten pakkaus-, lähetys- ja asiakaspalvelutyöt on hoidettava kunnialla, mutta ne eivät myöskään saisi syödä aikaa pois kaikelta muulta.

Jos yksinkertaisesti aika ei tunnu kaikkeen riittävän, suosittelen harkitsemaan joko ulkoistamista tai lisätyövoiman hankkimista työskentelemään tehtävien parissa.

Jos sinulla on esimerkiksi joku tuttava, joka on erinomainen tuotekuvausten kirjoittaja, kannattaa kysyä olisiko hänellä aikaa osallistua kaupan rakentamiseen tuotekuvausten muodossa. Palkanmaksun voit hoitaa esimerkiksi Ukko.fi -laskutuspalvelun avulla, jolloin sinulle jää ainoastaan lasku maksettavaksi työsuorituksista.

Kun kauppa kasvaa, älä yritä selvitä kaikesta itse. Startissa on hyvä jos sinulla on tietoa eri verkkokaupan ympärille linkittyvistä asioista edes perustasolla, näin vältät erilaisia puhelin- ym. myyjiä myymästä aivan mitä sattuu.

Suosittelen myös valitsemaan kumppaniksi tahon, joka on myös itse toiminut verkkokauppiaana. Verkkokauppojen rakentaminen on vielä kaukana verkkokauppiaana toimimisesta.

Mahtavaa loppuviikkoa – priorisoikaa ja keskittykää olennaiseen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *