Sisällön merkitys verkkokaupassa

Oletko törmännyt verkkokauppaan, jonka tuotetiedot on kopioitu suoraan toimittajalta ja jotka ovat tästä syystä todennäköisesti pilkulleen samat myös kilpailijan verkkokaupassa? Entä verkkokauppaan, jonka tuotetiedot ovat mahdutettu yhteen tai kahteen lauseeseen, tai vielä pahempaa. loistavat kokonaan poissaolollaan? Kuuluuko oma verkkokauppasi joihinkin näistä?

Sisältömarkkinoinnin tärkeys on ollut polttavan kuuma puheenaihe jo pitkään. Vaikka useat yritykset ovatkin jo hoksanneet laadukkaan, uniikin ja hakusanarikkaan sisällön tärkeyden, tulee vastaan jatkuvasti verkkokauppoja joiden sisältöihin ei ole kiinnitetty lainkaan huomiota.

 

Mitä on verkkokaupan sisältö?

Verkkokaupan sisällöllä tarkoitetaan tekstiä, kuvia, grafiikkaa, videoita ja animaatioita, joita jokainen verkkokauppa käyttää mieleisellään tavalla. Verkkokaupan tuotetiedot, usein kysytyt kysymykset (FAQ), toimitusehdot, maksutavat, yritysesittely / yritysinfo, rekisteriseloste ja yhteystiedot ovat verkkokaupan sisältöä. Tuotekuvat ja bannerit ovat sisältöä.

Voit tuottaa sisältöä myös vaikkapa blogin avulla, asiakkaiden suosituksia tai tuotearvosteluja hyödyntämällä, tutkimustuloksia julkaisemalla tai muulla tuotteisiin tai palveluihin liittyvillä asioilla.

Kaikissa verkkokaupoissa on sisältöä. Tuotat verkkokauppiaana sisältöä huomaamattasi, olet siis sisällöntuottaja. Sisällöntuotanto on sisältömarkkinointia, joka on asiakkaiden hankintaa ja palvelemista, eli yhtä kuin liiketoiminta.

 

Mikä on sisällön merkitys?

Suomesta löytyy verkkokauppoja pilvin pimein, jos ne löytää. Ja mistä tuotetta tai palvelua etsitään ylivoimaisesti eniten? No Googlesta tietenkin.

Saavuttaaksesi hyvän ja näkyvän sijoituksen Googlessa ja erottuaksesi kilpailijoista, tarvitset muutakin kuin verkkokaupan ja sinne lisätyt tuotteet. Tarvitset mielenkiintoista ja informatiivista sisältöä, jossa on käytetty tuotteiden tai palveluiden etsinnässä käytettyjä hakusanoja. Ilman hakusanarikasta sisältöä verkkokaupan on lähes mahdotonta saavuttaa hyvää näkyvyyttä.

Hakutuloksiin vaikuttaa myös kävijöiden verkkokaupassa vietetty aika ja uudelleen käynnit. Jos kävijät käyvät useammin kilpailijan sivuilla, sijoittuu se hakutuloksissa korkeammalle.

Sisällöllä on oleellinen merkitys siihen, millaisena kävijät kokevat verkkokauppasi, kauanko vierailu kestää ja onko verkkokauppa riittävän houkuttava jotta kävijät saapuvat sinne uudelleen. Helposti luettava ja ymmärretävä, lisäarvoa tuova sisältö saa kävijät viihtymään verkkokaupassa pidempään ja saapumaan uudelleen. Millaista sisältöä, sellainen tulos.

 

Millainen on hyvä hakusana?

Google haluaa käyttäjien löytävän mahdollisimman tarkasti hakua vastaavia tuloksia. Tällöin käytettyjen hakusanojen sisällyttäisellä verkkokaupan sisältöön on äärettömän suuri merkitys hakutuloksissa sijoittumisen kannalta.

Ihmiset hakevat tuotteita ja palveluita usein erilaisilla hakusanoilla. Oikotietä onneen ei ole, mutta arvausleikin sijaan voit tutkia ja vertailla käytetyimpiä hakusanoja Google Trendsillä, tai esimerkiksi Google Adwordsin avainsanojen suunnittelijalla. Myös hakusanojen sijamuodot vaihtelevat, joten on fiksua sisällyttää avainsanoja sisältöön niin perusmuodossa kuin taivutettunakin.

Hakusanoja tulee käyttää niin, että sanat muodostavat yhtenäisen sisällön, joka liittyy niihin asioihin joilla halutaan tulla löydetyksi ja joita asiakkaille tarjotaan. Hakusanojen viljelyssä kannattaa kuitenkin olla maltillinen, sillä laatu korvaa määrän.

 

Millaista on hyvä sisältö?

Olipa verkkokauppasi sitten uusi tai vanha, sisältöön kannattaa ehdottomasti panostaa. Vanhemmat verkkokaupat ovat usein saavuttaneet hyvän hakukonenäkyvyyden sisältönsä lisäksi myös käviöiden avulla ja verkkokaupan luotettavuudella.

Uusien verkkokaupojen saumat vanhempiin kilpailijoihinsa nähden ovat heikot ilman laadukasta sisältöä. Uusien verkkokauppojen kannattaakin panostaa sisältöön heti alusta alkaen ja tietenkin mahdollisimman uniikilla ja joukosta erottuvalla tavalla.

Harmillisen yleinen ongelma verkkokauppojen sisällössä on aivan liian lyhyet ja mitäänsanomattomat tuotekuvaukset, sekä suoraan toimittajalta kopioidut tuotetiedot. On syytä muistaa, että asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavat tuotekuvat ja tuotetiedot. Vai ostaisitko itse sikaa säkissä?

Kopioitujen tuotetietojen vaarana on niiden esiintyminen myös kilpailijoiden verkkokaupoissa. Aivonystyrät kannattaa ehdottomasti laittaa töihin ja keksiä omintakeinen sisältö, sillä Google arvostaa uniikkia sisältöä. Kopioidut tuotekuvaukset sisältävät myös harvoin hyödyllisiä hakusanoja.

Hyvä sisältö on informatiivista ja kävijöille hyödyllistä, ehdottomasti uniikkia, sekä helppolukuista ja hakusanarikasta. Vai mitä sanot Varustelekan sisällöstä?

 

Sisällön tuottaminen:

Kirjoittaessasi sisältöä, kiinnitä erityishuomiota tekstin helppolukuisuuteen. Tässä voit käyttää apuna tekstin elävöittämistä otsikoinneilla, kappalejaoilla, lihavoinnilla, kursivoinnilla, kuvilla, palloilla tai ranskalaisilla viivoilla.

Nämä kikat tekevät tekstistä mielenkiintoisempaa ja helpommin luettavaa, sekä yllätys yllätys, vaikuttavat hakutuloksien sijoituksiin. Google pitää avainsanojen löytymistä otsikoista ja korostetuista elementeistä arvokkaampana kuin leipätekstistä.

Muista myös title ja metakuvaus, eli sivun otsikko ja teksti jotka näkyvät hakukoneissa hakutulossivulla. Kertooko se oleellisen asian verkkokaupastasi? Saako se kävijät klikkaamaan verkkokauppaasi?

 

Sisällöntuottamisen tärpit:

  1. Mieti mitkä ovat tärkeimmät avainsanat verkkokaupallesi, testaa mitä löydät kyseisiä avainsanoja käyttäen.
  2. Tuota asiakkaille hyödyllistä ja helppolukuista sisältöä käyttämällä yleisimpiä hakusanoja.
  1. Jos asiakas- ja hakukoneystävällisen sisällön tuottaminen tuntuu hankalalle, älä panikoi. Keskity tuottamaan mahdollisimman selkeää ja mielenkiintoista sisältöä ja unohda hakusanojen vääntely ja kääntely. Hyvä ja hyödyllinen sisältö tavoittaa yleisön takuulla jossakin vaiheessa.
  2. Sisällöntuottaminen on markkinointia. Jos luot verkkokaupas sisällön itse, se ei maksa muuta kuin aikaasi. Voit tuottaa sisältöä ja muokata sitä sinulle itsellesi sopivaan tahtiin. Sisältömarkkinointi ei ole budjetista kiinni.
  3. Testaa, niin tiedät mikä toimii ja mikä ei. Päivitä ja lisää sisältöä, jotta verkkokauppa näyttää toimivalta ja aktiiviselta.
  4. Nimeä myös kuvat, kuvien otsikot ja alt-tekstit avainsanojen mukaan.
  5. Jos et edelleen tiedä mistä alkaa ja/tai kaipaat neuvoja verkkokauppasi sisällön fiilaamiseen, tartu luuriin tai näppäimistöön ja soita tai meilaa rohkeasti, niin katsotaan yhdessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *