Mistä verkkokaupan kulut muodostuvat? Osa 2

Juttusarjan ensimmäisessä osassa käsiteltiin verkkokaupan perustamiseen liittyviä niin sanottuja välttämättömiä kustannuksia.

Täydennyksenä ensimmäisen osan perustamiskuluihin kannattaa huomioida tuotteiden lisäämisestä aiheutuvat kustannukset.

Tuotteiden lisäämisen kustannukset

Tuotteiden lisääminen verkkokauppaan on varsinkin laajemman valikoiman kaupoilla suurehko prosessi kauppaa avattaessa.

Verkkokauppaan tuotteita lisättäessä kannattaa pohtia, mitkä ovat ne tiedot, joilla itse tuotteen tilaisit.

Teet ensivaikutelman vain kerran. Panosta tuotekuvauksiin ja -kuviin heti alusta alkaen.

Kauppiaalle itselleen tuotteen ominaisuudet ja erinomaisuus voi olla itsestään selvyys, asiakas laitetaan valitettavan usein ostamaan tuotetta muutamien hassujen teknisten tietojen ja heikkolaatuisten kuvien pohjalta.

Tavarantoimittajilta on yleensä saatavilla perustiedot myytävästä tuotteesta, ovatko nämä tiedot mielestäsi riittävät? Käyttävätkö kaikki muut kauppiaat samoja kuvauksia?

Tuotetiedoilla ja -kuvilla on helppo erottua massasta, saada parempi hakukonenäkyvyys, tyytyväisemmät asiakkaat ja vähemmän asiakaspalvelua kuormittavia tuotetiedusteluja.

Kymmenien tuotteiden verkkokauppa vaatii kymmeniä tunteja tuotteiden lisäämiseen kunnollisilla tuotetiedoilla ja -kuvilla, tuhansien tuotteiden verkkokaupoista puhumattakaan.

Verkkokaupan muuttuvat kulut

Markkinointi

Markkinointiin et voi ikinä käyttää liikaa pääomaa, kun käytät rahat niin, että jokainen markkinointiin käytetty euro tuottaa.

Markkinointiin olen suositellut käytettäväksi jopa 80% verkkokaupan perustamisen aloitusbudjetista. Jos sijoitat verkkokaupan tekniikkaan 2000 €, olisi markkinointiin hyvä sijoittaa 8000 €.

Verkkokauppa ilman markkinointia on kuin moottori ilman bensaa.

Erityisesti aloittavat yrittäjät saavat puhelinmyyjien armeijan kimppuunsa tarjoamaan yhtä ja toista palvelua, joilla lähinnä syödään yrittäjän markkinointibudjetti mahdollisimman tehokkaasti.

Verkkokaupan markkinoinnissa kannattaa suosia hakukoneita (Suomessa lähinnä Google), Facebookia sekä muita sosiaalisen median palveluita. Lisäksi muilta verkkosivuilta ostettava erilainen näkyvyys voi olla erinomainen liikenteen ja asiakkaiden lähde.

Markkinointikanavia ja -keinoja on lukuisia, kuluttajat seuraavat mielellään mielenkiintoisia brändejä ja massasta erottuvia kauppoja aivan omasta tahdostaan.

Jos taasen otat strategiaksi vain huutaa markkinointiviestiä tuutin täydeltä ja suurella rahalla niin todennäköisesti käännät strategian kauppaasi vastaan ja hankit negatiivisen mielikuvan kaupasta asiakkaiden mieliin.

Asiakkaat eivät eksy verkkokauppaasi, jos se ei näy hakukoneissa tai muilla verkkosivuilla. Perinteiseen kivijalkaan verrattaessa tilanne on sama kuin perustaisit kivijalkamyymälän 15 kilometrin päähän keskustasta, keskelle metsää.

Pakkaustarvikkeet

Useimmat verkkokaupoissa myytävistä tuotteistaa vaativat erikseen pakkaamista ja pakkausmateriaaleja. Toki tänä päivänä mahdollisimman vähäinen ja sitä kautta ekologisempi pakkaaminen kasvattaa kuluttajien suosiota.

Euron säästö pakkauksessa voi olla satojen kulu kuljetusvahinkotilanteessa.

Tuotteiden pakkaamiseen kannattaa käyttää laadukkaita pakkaustarvikkeita, jotta vältät kuljetuksesssa aiheutuvat rikkoutumiset paremmin. Rikkoontunut tuote huonontaa asiakkaan kokemusta tilaamisesta.

Toisaalta tuotteita ei kannata pakata liikaakaan ja hukata rahaa ylimääräisiin pakkaustarvikkeisiin.

Yleisimpiä pakkaustarvikkeita, joita verkkokauppias tarvitsee ovat kuplapussit, pahvilaatikot, pakkausteippi (painettu pakkausteippi on edullinen markkinointiväline), kuplamuovi ja erilaiset kirjekuoret tai postituskotelot.

Toimitukset ja varastonhoito

Verkkokauppaa suunniteltaessa on hyvä ottaa huomioon minkä verran kuluja aiheutuu tilausten toimituksista asiakkaalle ja ottaa tässä huomioon myös mahdolliset palautuvat tilaukset.

Kauppiaana kannattaa keskittyä kaupan kehittämiseen.

Tilaukset eivät myöskään siirry kuluitta Postiin tai Matkahuoltoon. Verkkokauppias voi toimittaa itse paketit toimipisteisiin tai ostaa noutopalvelun muutaman sadan euron kuukausihinnalla.

Riippuen varastointiperiaatteestasi myös varastonhoidolle tulee budjetoida kuluja, vaikka varasto olisikin vaikka kotisi vaatehuoneessa.

Tuotteet täytyy tarkastaa ja purkaa varastoon, varastoa täytyy inventoida ja järjestellä. Kaikki em. toimenpiteet vievät työaikaa ja sitä kautta rahaa.

Mikäli verkkokauppaan on tulossa suurempi määrä tuotteita varastoon tai suunnittelet varaston kasvattamista, kannattaa varastoprosessia pohtia tarkemmin.

Olen ollut todistamassa tilannetta, jossa säännöllisesti menee kuukausittain yhdeltä ihmiseltä kahdesta viiteen työpäivää varastoa uudelleenjärjestellessä. Paljonko tällainen paremmalla suunnittelulla vältettävä työ kustantaa?

 

Muista laskea budjettiin näistä muuttuvia kuluja

  • Tuotteiden lisääminen verkkokauppaan sisältäen tuotetietojen kirjoittamisen sekä tuotekuvaamisen itse tai ulkopuolisen henkilön toimesta.
  • Markkinointia, markkinointia ja vielä lisää markkinointia. Asiakkaat eivät löydä kauppaasi ilman asianmukaista markkinointia. PS. 30 sekunnin mainokset ennen kymppiuutisia ei välttämättä ole se juttu…
  • Pakkaustarvikkeet – pakkaamisessa säästetty euro voi kymmen tai satakertaistua, kun tuote särkyy matkalla ja saat reklamaation asiakkaalta.
  • Nopeista ja varmoista toimituksista kannattaa olla valmis maksamaan hieman enemmän kuin hitaista ja katoavista paketeista.
  • Varaston ylläpitäminen itse vaatii työvoimaa, ulkoistettu pelkästään suoria euroja. Valitse omaan bisnesmalliisi paremmin sopiva ratkaisu ja maksimoi laatu, minimoi kulut.

Verkkokaupan perustamiseen liittyy erilaisia kuluja, joista yleisimmät on käsitelty tässä kaksiosaisessa juttusarjassa. Nämä kulut huomioimalla pääset varmasti liikenteeseen.

Tulen käsittelemään myöhemmissä kirjoituksissa mm. tuotekuvien ja -kuvausten merkitystä, toimitusten järjestelyä, tuotteiden järkevää pakkaamista sekä tottakai verkkokaupan kustannustehokasta markkinointia. Jos haluat vastaanottaa artikkelit sähköpostiisi ja kestää näin ajantasalla, tilaa uutiskirje oikeasta reunasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *