Mistä verkkokaupan kulut muodostuvat? Osa 1

Verkkokauppaa suunnittelevat usein pohtivat mistä verkkokaupan kulut muodostuvat ja minkä verran myyntiä tarvitaan näiden kulujen kattamiseen. Kokosin yhteenvetoa verkkokaupan pyörittämiseen liittyvistä kustannuksista niin perustamisvaiheeseen liittyen kuin kauppaa pyörittäessä.

Jutussa ei ole huomioitu normaaleja yritystoimintaan liittyviä kustannuksia kuten kirjanpito ja pankkikulut.

Juttusarjan ensimmäisessä osassa käsitellään verkkokaupan perustamiseen liittyviä niin sanottuja välttämättömiä kustannuksia.

Verkkokaupan perustamiskustannukset

Verkkokauppaa perustettaessa kuluja muodostuu verkkokauppaohjelmistosta, maksuliikennesopimuksista, verkkokaupan ulkoasun suunnittelusta sekä usein myös varastonhankinnasta.

Verkkokauppaohjelmiston kustannukset

Markkinoilta löytyy eri hinnoitteluvaihtoehtoihin perustuvia verkkokauppaohjelmistoja. Tarjolla on niin kiinteällä kertalisenssi- kuin kuukausihinnalla olevia vaihtoehtoja. Mahdollista on myös avata verkkokauppa niin, että maksaa ohjelmistotoimittajalle provisio-osuuden kaikesta myynnistä.

Kiinteä lisenssihinta houkuttaa monia sillä, ettei siitä synny jatkuvia kuluja – tämä ’jatkuvien kulujen puuttuminen’ on sinäänsä hieman harha, koska verkkokaupan tekniikkaa ja ominaisuuksia täytyy päivittää sekä kehittää.

Pyri huomioimaan myös kehittämisestä aiheutuvat kustannukset.

Useimmiten tällaiseen kiinteään lisenssihintaan liittyy myös päivitysoikeuksista veloitettava maksu, joka yleensä vastaa kuukausimaksullisen verkkokaupan parin kuukauden kuluja.

Lisäksi usein kertamaksulliseen ohjelmistoon joudut tilaamaan päivitystyöt ohjelmistotoimittajalta tai ulkopuoliselta ohjelmointiyritykseltä, joilla tuntihinnat vaihtelevat 60-200 euron välillä. Yhdellä päivityskerralla palaa helposti saman verran rahaa kuin kuukausimaksullisen ohjelmiston muutaman kuukauden lisenssimaksuissa.

Kuukausimaksullisissa ohjelmistoissa ominaisuudet kehittyvät ja päivittyvät automaattisesti sitä mukaa, kun ohjelmiston kehittäjät vievät verkkokauppaohjelmistoa eteenpäin.

Toki jos omaa osaamista ja halua ohjelmiston kehittämiseen löytyy, on kertalisenssillinen tai ilmainen, avoimen lähdekoodin vaihtoehto varteenotettava vaihtoehto.

Avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin on saatavilla usein teknistä apua ja kehittäjiä ympäri maailmaa sekä kattava valikoima erilaisia lisäosia. Nykyisin avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin alkaa olla saatavilla myös kattavasti liitännät suomalaisiin maksupalveluihin (maksullisia lisäosia).

Avoimen lähdekoodin sekä kertalisenssilliseen ohjelmistoon joudut usein hankkimaan myös palvelintilan erikseen, josta muodostuu kustannuksia vähintään 100-200 € / vuosi.

Kuukausimaksullisia ohjelmistoja löytyy noin 50+ € / kk tai 1000+ € / kk.

Verkkokaupan ulkoasu / visuaalinen ilme

Jotta verkkokauppa erottuisi jo olemassa olevista kaupoista, kannattaa verkkokaupan ulkoasun suunnitteluun ja muokkaamiseen käyttää alussa resursseja, mutta ei niin, että koko projektiin varattu budjetti palaa ulkoasun räätälöintiin.

Erityisesti avoimen lähdekoodin verkkokauppaohjelmistoihin on saatavilla erittäin edullisia (alkaen n. 50 dollaria) teemoja. Uniikkiin ulkoasuun saa budjetoida hieman tekijästä ja omista toiveista/vaatimuksista riippuen muutamasta tuhannesta eurosta ylöspäin.

Esimerkiksi verkkokaupan oletusteemasta liikkeelle lähdettäessä ulkoasua on mahdollista personoida muutamilla satasillakin.

Kaunis kauppa ei kannata,
jos asiakkaat eivät sinne löydä.

Suosittelen miettimään onko komeasta ulkoasusta iloa, jos kaikki markkinointieurot palavat ulkoasua tehdessä? Mitä iloa viimeisen päälle remontoidusta kivijalkamyymälästä on 15 kilometriä keskustasta, keskellä metsää?

Maksutavat verkkokauppaan

Monipuoliset maksutavat verkkokaupassa helpottavat ja houkuttelevat asiakkaitasi tilaamaan. Lisäksi kattava valikoima maksutapoja lisää verkkokaupan uskottavuutta.

Verkkopankkinapit ja korttimaksut saat edullisimmin yhdellä sopimuksella.

Yleisimmin Suomessa käytössä on verkkopankkien maksupainikkeet, pankki- ja luottokortit sekä erilaiset lasku- ja osamaksupalvelut.

Verkkopankkipainikkeet on tänä päivänä helpoin sekä halvin hoitaa maksunvälittäjien, kuten Checkout Finland:n, Paytrailin tai Maksuturvan avulla. Kuukausihinta palveluilla on n. 30-60 euroa / kk.

Lisäksi maksutapahtumista menee verkkopankkimaksujen osalta pieni, kiinteä transaktiomaksu ja pankki-/luottokorteissa prosentuaalinen provisio.

Suorat verkkopankkipainikesopimukset pankkien kanssa ovat noin 150 € / avaus ja 15-25 € / kk sekä 0,35 € / maksutapahtuma sekä kyseisessä pankissa tulee olla yrityksellä tili.

Luottokorttimaksut pienellä volyymilla on myös kannattavaa tilata em. maksunvälittäjien kautta. Suuremmilla volyymeilla suora sopimus Netsin (ent. Luottokunta) kanssa tulee edullisemmaksi.

Pankki- ja luottokortit kattava sopimus Netsin kanssa on luokkaa 150 € / avaus ja 600 € / vuosi. Lisäksi veloitetaan korttikohtaiset provisiomaksut, jotka tosin ovat alhaisemmat kuin maksunvälittäjien kautta tilatessa. Raja siinä kannattaako maksukorttisopimus tehdä suoraan Netsin kanssa menee kuukausitasolla useamman tuhannen euron myynnissä korttien kautta.

Varastonhankinta / myytävien tuotteiden hankkiminen

Yleensä yksi suurimpia menoeriä verkkokauppaa perustettaessa on myytävien tuotteiden hankkiminen varastoon. Riippuen toimialasta varastoon voi mennä tuhansista kymmeniin ellei jopa satoihin tuhansiin euroihin.

Suosittelen kuitenkin aloittamaan maltillisilla varastohankinnoilla sekä panostamaan pääomaa enemmänkin markkinointiin ja asiakkaiden hankkimiseen.

Sijoita euroja ennemmin markkinointiin kuin varastossa seisovaan tavaraan.

Kymmenien tuhansien eurojen varastosta ei ole iloa, jos asiakkaat eivät löydä kauppaasi ollenkaan.

Verkkokauppa on mahdollista saada vauhtiin myös ilman varastonhankintaa niin sanotulla drop shipping -menetelmällä, jolloin tuotteet myydään suoraan tavarantoimittajien varastosta.

Omien kokemusten pohjalta Suomessa kuitenkin päivittäis- ja käyttötavarakaupan puolella tavarantoimittajat ovat tähän kuitenkin suhtautuneet hyvin nihkeästi.

Suoraan tavarantoimittajalta asiakkaalle tuotteita toimittaessa ei yleensä varastoon ja varastonhoitoon sitoudu suoranaisesti pääomaa, mutta toki tavarantoimittaja yleensä veloittaa tästä lisääntyvästä työmäärästä.

Yhteenvetona perustamiseen liittyvät kulut

  • Ohjelmisto kuukausihinnalla 50+ € / kk tai 500+ € / vuosi, kertalisenssillä 2500+ € / lisenssi + päivitysmaksut 300+ € / vuosi
  • Ulkoasun suunnittelu alkaen 1000+ € tai räätälöinti alkaen 200+ €
  • Maksuliikennepalvelut 50 € / kk
  • Tuotteiden hankkiminen varastoon 1000-25 000 €

Hinnat ovat suuntaa antavia, yleisellä tasolla arvioituja ja niiden on tarkoitus auttaa hahmottamaan kulujen suuruusluokkaa. Verkkokaupan toteutuksen hinta vaihtelee mm. verkkokaupan laajuudesta ja halutuista ominaisuuksista.

Juttusarjan toinen osa: http://www.verkkokauppiaaksi.fi/2014/06/mista-verkkokaupan-kulut-muodostuvat-osa-2/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *